0 4 min 2 miesiące

Trwają prace na budowie nowego wiaduktu w Terespolu Pomorskim (w powiecie świeckim) w ciągu drogi wojewódzkiej nr 240 łączącej Świecie z Tucholą.

Na podporach zamontowana została już stalowa konstrukcja mostu, po którym będzie przebiegać także bezpieczna ścieżka dla pieszych i rowerzystów. Inwestycja o wartości ponad 15 mln złotych finansowana jest z budżetu województwa.

Nowy wiadukt będzie konstrukcją jednoprzęsłową o długości 48 metrów. Powstaje w miejscu starego, rozebranego już obiektu. Szerokość blisko 15 metrów pozwoli wybudować po północnej stronie bezpieczny ciąg pieszo-rowerowy, który połączy odcinki trasy rowerowej wybudowanej podczas modernizacji drogi wojewódzkiej nr 240 Polski Konopat-Terespol Pomorski. Wiadukt zyska odwodnienie, bariery i balustrady, a jego nośność wyniesie 40 ton. Zmodernizowany obiekt umożliwi też docelową przebudowę magistrali kolejowej wraz z podniesieniem prędkości na torowisku z Bydgoszczy do Trójmiasta do 160km/h.

Wykonawca (spółka Marbro z Gdańska) rozpoczął prace wiosną. Oprócz rozbiórki starego obiektu wybudował nowe podpory oraz wyprofilował skarpy. W ostatnich dniach osadził na podporach stalową konstrukcję pomostu, co umożliwiło rozpoczęcie kolejnego etapu robót związanych ze zbrojeniem konstrukcji płyty, a następnie jej zabetonowaniem.

Przypominamy, że w trakcie prac w Terespolu Pomorskim zalecane są objazdy. Samochody osobowe kierowane są przez Poledno i Gruczno, a ciężarówki przez obwodnicę Bydgoszczy i Mąkowarsko.

Nie tylko wiadukt

W 2019 roku zakończyła się gruntowna modernizacja dwóch odcinków drogi nr 240 pomiędzy Tucholą i Bysławiem (13 km) w powiecie tucholskim oraz pomiędzy Polskim Konopatem i Terespolem Pomorskim (2,5 km) w powiecie świeckim. Te inwestycje o wartości 72 mln zł zrealizowaliśmy w oparciu o Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020. Jezdnia na całym odcinku została wzmocniona i poszerzona do 7 metrów. Wzdłuż drogi powstała ścieżka pieszo-rowerowa. Przebudowaliśmy skrzyżowania, przepusty, zatoki autobusowe, miejsca postojowe i chodniki. Na skrzyżowaniach i przejściach zainstalowaliśmy nowe oświetlenie.

W tym roku, korzystając z mniejszych natężeń ruchu na ważnej trasie, zleciliśmy remonty kolejnych odcinków:

Bysław-Lubiewice (powiat tucholski, wartość zadania 6,07 mln zł, zadanie odebrane)

Franciszkowo-Błądzim na drodze wojewódzkiej nr 240 (powiat świecki, długość 1,7 km, wartość zadania 3,28 mln zł, prace na finiszu)

Franciszkowo-Bramka (powiat świecki, dwa odcinki o długości 2,7 km, przetargi na prace budowlane)

Rekord

Tylko w tym roku na drogi wojewódzkie w budżecie województwa przeznaczyliśmy ponad pół miliarda złotych. W ramach Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza 2021-2027 (FEdKP 2021-2027), naszego programu regionalnego nowej perspektywy, na inwestycje drogowe, w tym m.in. nasz regionalny program budowy obwodnic, przeznaczamy 136 mln euro. Na część zadań związanych z rozbudową infrastruktury drogowej wykorzystamy też zdobyte dofinansowanie centralne (ok. 170 mln zł na obwodnice i około 450 mln zł na rozbudowę innych dróg). Czytaj też:  Rekordowe wydatki na inwestycje drogowe w 2023 roku.

Obecnie najważniejsze inwestycje drogowe prowadzone na drogach wojewódzkich to m.in.

przebudowa drogi wojewódzkiej nr 270 Brześć Kujawsko – Lubraniec oraz budowa obwodnicy Lubrańca w powiecie włocławskim

modernizacja drogi wojewódzkiej nr 265 Kowal – granica województwa

rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 254 Broza – Łabiszyn – Barcin – Mogilno) (powiaty bydgoski, żniński i mogileński).


(red.)

Mat. nadesłane.

Fot. ZDW