Dwustronne spotkanie w sprawie obwodnicy dalekie od mediów – TUCHOLSKA OFICYNA KULTURALNA I SPOŁECZNA / TOKiS – PRESS

Dwustronne spotkanie w sprawie obwodnicy dalekie od mediów

Klika dni temu, ściślej, 03 lutego br. doszło do spotkania osób mówiących podobno jednym głosem, z przedstawicielami firmy Vegmar w sprawie tucholskiej obwodnicy, którą my nazywamy… widmem.

W spotkaniu wzięli udział dwaj przedstawiciele stowarzyszenia S.O.S. dla Tucholi panowie St.Welter i Zbigniew Grugel, ze strony UMiG pan Burmistrz Tucholi. Niestety, lokalne media nie mają praktycznie żadnej wiedzy o tym, jak się potoczyły i czego dotyczyły rozmowy z firmą planistyczną z wyjątkiem niezrozumiałego „kodu”, dostępnego w jednym z popularnych portali społecznościowych.

Informacje te są  kompletnie nieczytelne dla przeciętnego Kowalskiego lub Nowaka. W ten sposób można zainteresowanym wmówić absolutnie wszystko, czyli kolejne warianty inwestycji – widmo. Skąd my to znamy? Dokładnie, 19 lat temu urzędnicy, którzy udzielali odpowiedzi stronie społecznej w ciągle tej samej sprawie, próbowali nawet uwzględniać w procesie budowy, estakady przez Jezioro Zamkowe w Tucholi.

Przypomnijmy sobie materiały, które TOKiS opracował w nieodległej przeszłości. Przybliżą one sytuację i nastroje, których wyrazicielem jest strona społeczna – Stowarzyszenie S.O.S. dla Tucholi (choć nie tylko), a które dziwnie zwolniło w wysiłkach, po ostatnich wyborach samorządowych.

Tucholska obwodnica, jeżeli kiedykolwiek powstanie, będzie prawdziwą drogą przez mękę i nie do końca jest pewne to, czy jednym głosem w tej sprawie mówić będzie całe społeczeństwo, które już dzisiaj podzieliło się na aż trzy obozy. Być może powstające warianty obwodnicy są procesem zbędnym i sprawę należy raz na zawsze wyjaśnić problem demokratycznym ruchem – referendum w którym należy zadać tylko dwa pytania: TAK, czy NIE ?

Część konserwatywna twierdzi, że w chwili ukończenia budowy miasto umrze, ponieważ nikt z turystów nie będzie odwiedzał Tucholi. Zwolennicy twierdzą coś przeciwnego, że zarówno miasto, jak i powiat rozkwitną. Jest jeszcze bardzo liczna trzecia grupa mieszkańców, którym wszystko jest kompletnie obojętne (mieliśmy tego przykład podczas ostatnich wyborów).

Tak, czy inaczej, najbardziej poszkodowanymi dzisiaj są mieszkańcy ulic, których domostwa sąsiadują z miejskimi arteriami, stanowiącymi miejski fragment trasy 240. To oni każdego dnia narażają życie swoje i swoich rodzin, to im pękają mury domów, to w ich pobliżu dochodzi do incydentów z udziałem pojazdów, które rozbijają się o elewacje ich domów. Tym ludziom nie jest wszystko obojętne.

We wspomnianym portalu społecznościowym, gdzie jedną z witryn poświęcono obwodnicy, pojawiły się praktycznie nieczytelne mapy, a w ich pobliżu legendy, które mają wszystko wyjaśnić. Przy odrobinie uporu i dobrej woli, można się dopatrzyć pewnych szczegółów. Jeden z wariantów obwodnicy zwyczajnie przeraża, ponieważ wchodzi głęboko w tereny chronione, być może stąd tak ważną była obecność specjalisty – leśnika z grupy S.O.S.. We wspomnianej witrynie odnajdziemy nawet stosowne podziękowanie ze strony firmy przygotowującej projekty.

Kluczowym stanie się przedstawienie wariantów pod konsultacje społeczne, wtedy wydarzyć się może wiele. To chyba największa niewiadoma, która po części przypominać może pamiętne wydarzenie z Rospudy, gdzie znienawidzeni przez większość mainstreamu ekologowie, zrobili wszystkim sporego psikusa.

Pomysł, którego trzonem jest przeprowadzenie nowej drogi przez słynne uroczysko Świt,   z pewnością stanie się zarzewiem podobnego konfliktu. Każdy z wariantów ma dobre i złe strony, ale kiedy nie wiadomo o co chodzi, wszystko sprowadzać się będzie do pieniędzy, ściślej,ewentualnych odszkodowań dla właścicieli działek którzy mogą stać się głównym hamulcowym inwestycji.

Według naszych źródeł dojdzie wreszcie i to wkrótce do konsultacji społecznych, które pierwotnie zaplanowano na końcówkę ubiegłego, 2014 roku, co okazało się wyłącznie mrzonką. Urzędnicy, choć nie tylko, obawiają się tego niezwykle istotnego momentu i słusznie, ponieważ przeniesienie papierowej zawartości planów  do realnej przestrzeni może zaszokować. My proponujemy oswoić się z nieuniknionym już dzisiaj.

Informacje dotyczące obwodnicy

______________________

(red.)