27 listopada 2020

TELEWIZYJNO FILMOWA AGENCJA PROMOCYJNA

TUCHOLSKA OFICYNA KULTURALNA i SPOŁECZNA tokIs – press tv

Bydgoszcz Główna i Toruń Główny. „To prawdziwa rewolucja w obsłudze podróżnych…”

3 min read

Kiedy tucholski dworzec oczekuje na cud, w „opłotkach” Tucholi, ściślej w Toruniu i w Bydgoszczy, dokonuje się na naszych oczach prawdziwa rewolucja na dwóch dworcach, choć nie tylko. Oczywiście, malkontenci będą utyskiwać o „innym” budżecie, czy priorytetach, chociaż wiemy, że stare przysłowie „chcieć, to móc”, ma swoje zastosowanie, tym razem nie w Tucholi, my mamy wirtualne fotografie i tylko te.

Jeszcze w tym roku po gruntownej modernizacji zostaną oddane do użytku dworce kolejowe Bydgoszcz Główna i Toruń Główny. To

Tak będzie wyglądać przystanek Bydgoszcz Leśna po zakończeniu inwestycji.

prawdziwa rewolucja w obsłudze podróżnych, bo oba obiekty będą mieć europejski standard właściwy dla XXI wieku. Rozpoczęły się też zapowiadane inwestycje na bydgoskich przystankach Bielawy i Leśna oraz Błonie. Także tu prace zakończą się jeszcze w tym roku. Kolejowy pakiet BiT City finiszuje w dobrym stylu.

Choć nowoczesna, obłożona szklanymi panelami sylweta nowego głównego budynku jednym się bardzo podoba, innym nie, nikt w Bydgoszczy nie ma wątpliwości, że odpowiadająca potrzebom współczesności przebudowa dworca Bydgoszcz Główna była koniecznością. Nowy bydgoski kompleks dworcowy będzie jednym z najnowocześniejszych w kraju. Odważną wizję architektoniczną – dwa budynki: nowy i większy z przeszkleniami oraz  odbijający się w tych przeszkleniach odrestaurowany XIX-wieczny – już można podziwiać, bo warta 200 milionów złotych inwestycja postępuje bardzo szybko. Dwa najniższe poziomy dworca, gdzie zlokalizowane są między innymi kasy biletowe, zostaną udostępnione podróżnym jeszcze w sierpniu, a cały obiekt, w którym trwają obecnie intensywne prace wykończeniowe, przed końcem roku.

– To przedsięwzięcie nie należy do grupy projektów BiT City, ale o jego realizacji przesądził właśnie ten koordynowany przez samorząd województwa pakiet, zakładający rozwój i integrację systemów komunikacji publicznej w obu stolicach regionu – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.

W Toruniu główny dworzec kolejowy przechodzi rewitalizację na zewnątrz i gruntowną modernizację wewnątrz oraz pod ziemią. Warta 43 miliony złotych inwestycja obejmuje odnowienie zabytkowej elewacji, za to w środku pełna nowoczesność – ruchome schody i windy, przeszklone pomieszczenia dla podróżnych na peronach, świetlik dachowy doświetlający poczekalnię na antresoli, wydłużone przejście podziemne, działający już od kwietnia hostel w budynku dawnej poczty dworcowej. Równocześnie porządkowany i zagospodarowywany jest teren wokół obiektu – od kilku miesięcy działa tam 80-miejcowy parking, wkrótce podróżni będą mieli do dyspozycji kolejnych 60 miejsc postojowych, a także kilkanaście stanowisk na parkingu strzeżonym. Wykonawcy zapowiadają zakończenie robót przed 30 września.

Ostatnim akordem inwestycji z grupy BiT City są te dotyczące bydgoskich przystanków kolejowych. Dwie z nich – na stacjach Bydgoszcz Leśna i Bydgoszcz Bielawy – są modernizacją istniejącej infrastruktury, trzecia to budowa stacji Bydgoszcz Błonie. Leśna, Bielawy i Błonie będą w istocie zintegrowanymi platformami komunikacyjnymi, łączącymi w spójnie działający system transport kolejowy i autobusowy, komunikację samochodową i rowerową oraz ruch pieszy.

Powstający w miejscu istniejącej kładki pieszej nad torami przystanek Bydgoszcz Błonie będzie miał dwa dwustumetrowe perony połączone zmodernizowaną kładką i windami, w rejonie ulicy Madalińskiego powstaną pętla autobusowa z parkingiem i stojakami na rowery. Bydgoszcz Leśna zyska nowy budynek do obsługi podróżnych, nowe perony, przejście podziemne, nieopodal zmodernizowanej pętli autobusowej powstaną parkingi i stanowiska postojowe dla rowerów. Modernizację stacji Bydgoszcz Bielawy podzielono na dwa etapy – w pierwszym zostaną rozebrane stare i zbudowane nowe perony (o parametrach uwzględniających potrzeby osób niepełnosprawnych), przebudowane też zostaną sieć trakcyjna, system sterowania ruchem oraz sygnalizacja i instalacja elektroenergetyczna. Na dokończenie przedsięwzięcia – m. in. budowę kładki nad torami – trzeba będzie poczekać do rozdań unijnego wsparcia perspektywy 2014-2020. Łączna wartość trzech projektów to 37 milionów złotych.

_______________

(red.)

Źródło: kujawsko-pomorskie.pl

Please follow and like us:
Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial
RSS
Follow by Email
Facebook
Facebook