20 października 2020

Dzisiaj nawet do 34 stopni w cieniu! Jak postępować w takie dni ?

3 min read

A jak radzić sobie z upałami?


1. Jeśli to możliwe, nie opuszczaj pomieszczeń między godz. 11 a 15. Osoby starsze i chorzy na serce powinni pozostawać w domu lub zacienionym ogrodzie, aż do zmierzchu. Pamiętajmy – dzieci są bardziej narażone na dolegliwości wynikające z długiego pobytu na słońcu niż dorośli.Smarujemy je kremami z filtrami przeciwsłonecznymi, na główkę nakładamy przewiewny kapelusik, lekką koszulką osłaniamy ramiona. Ty też osłaniaj głowę. Noś okulary przeciwsłoneczne i stosuj kremy z filtrami przeciwsłonecznymi.

2. W domu, w pracy zasłaniaj okna. Jeśli masz klimatyzację, nie nastawiaj zbyt niskiej temperatury, bo to grozi przeziębieniem. Jeżeli na dworze jest 30 stopni, w klimatyzowanym pomieszczeniu czy aucie ma być 24.

3. Ogranicz do minimum wysiłek fizyczny.

4. Gdy temperatura sięga 20 st. Celsjusza, powinieneś wypijać dwa litry płynów dziennie. Każdy stopień powyżej 20 st. oznacza konieczność spożycia dodatkowych 100 ml płynów. Jeśli temperatura wynosi 30 st., pij trzy litry dziennie. Czego? Wody mineralnej niegazowanej, soków owocowych, kompotów, dużo jogurtów. Unikaj picia alkoholu. Nie gasi pragnienia, a czerpie wodę z organizmu. Przetworzenie jednego mililitra czystego alkoholu powoduje usunięcie z organizmu aż 10 ml wody, a kilka zimnych piw może wręcz spowodować odwodnienie organizmu. Dopuszczalne jest jedno piwo lub kieliszek czerwonego wina do kolacji. Latem wszystkie alkohole najlepiej rozwadniać, czyli robić sobie lekkie drinki z sokiem owocowym i pić je dopiero po zmierzchu.

5. Jedz mniej i tylko łatwostrawne potrawy. Jak najwięcej warzyw i owoców, zwłaszcza tych zawierających beta-karoten, witaminę C i E, czyli: cytrusy, marchewka, truskawki, porzeczki, papryka. Beta karoten – wzmacnia skórę, chroni ją i regeneruje. Witamina C – zapobiega uszkodzeniu błon komórkowych i uczestniczy w syntezie kolagenu, odpowiedzialnego za jędrność i sprężystość skóry. Witamina E – zapora dla wolnych rodników, chroni skórę przed utratą wilgoci, zapobiega jej starzeniu. Uważaj na zimne napoje i lody, bo możesz nabawić się bólu gardła.

6. W środku dnia najkorzystniejszy jest prysznic chłodny (od 20 do 30 st. C) lub wręcz zimny (od 10 do 20 st. C) – odświeża, usprawnia krążenie. Rano tusz naprzemienny – ciepły i chłodny. Nasze ciało podpowie nam, kiedy zakończyć gorący tusz i jak długo stać pod zimną wodą. Wieczorem niewskazane jest wylegiwanie się w wannie pełnej ciepłej wody. Taki seans może nas tylko osłabić. I tak po dniu pełnym słońca, jesteśmy wystarczająco rozgrzani. Woda o temperaturze powyżej 39 st. C pogarsza krążenie krwi. Jak najczęściej wkładaj dłonie do chłodnej wody, ochlapuj nią twarz i klatkę piersiową.

Pamiętajmy również, że w upały zapewnienie chłodnych napojów pracownikom to obowiązek pracodawcy, zwłaszcza gdy wykonują pracę w warunkach szczególnie uciążliwych:
– na stanowiskach w obiektach budowlanych, gdzie temperatura spowodowana warunkami atmosferycznymi wynosi powyżej 28 st. C,
– przy pracach na otwartej przestrzeni – powyżej 25 st. C.

Powinieneś wówczas dostawać napoje w ilości zaspokajającej twoje potrzeby, odpowiednio zimne, a nawet wzbogacone w sole mineralne i witaminy, jeśli wykonujesz ciężką, fizyczną pracę.

(red.)

Nasze Miasto

Fot. arbiter.pl

Please follow and like us:
Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial
RSS
Follow by Email
Facebook
Facebook