20 października 2020

E- Call od 1 kwietnia, obowiązkowo w każdym nowym aucie!

2 min read

Unia wymusza kolejne wydatki, wśród swoich obywateli, wspierając firmy i firemki, które będą teraz funkcjonowały jak chemizowane, marketowe pączki, smażone w tłuszczu palmowym.

eCall – ogólnoeuropejski system szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych. eCall jest związany z inicjatywą „eSafety”, która jest częścią kompleksowej strategii Komisji Europejskiej, zmierzającej do zachowania bezpieczeństwa na drogach i poprawy efektywności transportu w Europie.

System eCall będzie umożliwiał manualne lub automatyczne wezwanie pomocy. Ręczne wezwanie będzie włączane przyciskiem przez kierowcę lub pasażerów pojazdu, a automatyczne aktywowane, w określonych warunkach po zderzeniu, dzięki czujnikom zamontowanym w pojeździe. Po uruchomieniu samochodowe urządzenie eCall połączy się przy użyciu sieci telefonii komórkowej ze służbami ratunkowymi umożliwiając przekazanie danych elektronicznych i nawiązanie połączenia głosowego. Zgłoszenia będą obierane przez centralę, którą będzie stanowił odpowiedni terytorialnie punkt przyjmowania zgłoszeń o wypadkach, funkcjonujący w ramach sieci telefonów alarmowych E112.

Urządzenie prześle minimalny zestaw danych dotyczących wypadku w postaci elektronicznej (tzw. komunikat MSD) oraz podejmie próbę ustanowienia połączenia głosowego między pojazdem a centralą. Osoby znajdujące się w pojeździe, podczas rozmowy z wyszkolonym operatorem eCall, będą mogły udzielić dodatkowych informacji. Minimalny zbiór danych będzie zawierał informacje na temat zdarzenia obejmujące czas, dokładne położenie geograficzne pojazdu w czasie zdarzenia, dane pojazdu (w tym numer identyfikacyjny VIN), status eCall (co najmniej informacje o tym czy wezwanie uruchomiono ręcznie czy automatycznie) oraz informacje na temat operatora świadczącego usługi.

Należy zaznaczyć, że przewidywana jest możliwość komercyjnego świadczenia usługi przyjmowania zgłoszeń o wypadkach drogowych. System eCall będzie wykorzystywał łączność poprzez telefon alarmowy E112. W przypadku telefonu E112 będzie możliwa autoryzacja urządzenia eCall.

W Polsce system informatyczny Centrów Powiadamiania Ratunkowego został przystosowany do obsługi zgłoszeń z eCall w październiku 2017 roku. Do końca roku 2017 na numer alarmowy 112 ( bo poprzez ten numer realizowana jest obsługa tego systemu) skierowano 43 zgłoszenia eCall. Od 1 kwietnia 2018 roku wszystkie homologowane nowe typy pojazdów osobowych oraz dostawczych do 3,5 tony będą wyposażone w moduł wykrywania kolizji drogowej i automatycznego wzywania pomocy na miejsce wypadku. Każdy producent będzie obowiązany do wprowadzenia tego rozwiązania.

Nie wiemy, czy system się sprawdzi, ale pewne jest, że ceny nowych aut wzrosną, a każdy skomputeryzowany samochód będzie można zdalnie wyłączyć poprzez sieć globalną. Będzie też można taki pojazd inwigilować pod względem statystycznym. Co najgorsze dotyczy to także kierowcy. Mamy do czynienia z mydleniem oczu, chodzi o coś więcej, niż tylko o bezpieczeństwo kierowców.


(red.)

Wikipedia.

Please follow and like us:
Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial
RSS
Follow by Email
Facebook
Facebook