25 października 2020

Koniec z kupczeniem w szkołach i domach kultury! UOKiK ukarał firmę!

3 min read

Od lat mówimy o zakazie „kupczenia” przeróżnymi śmieciami w placówkach kultury i edukacji. To efekt słabego ich dofinansowania przez budżety miast i powiatów – innego wytłumaczenia nie ma.

Ten fakt wykorzystują „szemrane firemki”, które poprzez telefoniczny marketing przyciągają naiwnych klientów do obiektów budzących powszechne zaufanie. Efekt? Kłopoty najsłabszej części społeczeństwa – emerytów i rencistów. Już ta filozofia sprzedaży jest absolutnym skandalem, tym bardziej dziwimy się temu, że kierownicy tych placówek udostępniają pomieszczenia podobnym szkodnikom, tym samym polskie prawo powinno zostać rozbudowane o zapis o współudziale tych, którzy umożliwiają ten proceder. Wszystkie, u których stwierdziliśmy podobny mechanizm działania bojkotujemy do czasu zmiany ich polityki działania.

Nareszcie w tej sprawie mamy precedens, który da wszystkim stronom sporo do myślenia.

Jak poinformował w piątek UOKiK, zakończono postępowanie przeciwko Lama Gold w Poznaniu, które zostało wszczęte w sierpniu 2013 roku; wcześniej do Urzędu napływały skargi od klientów tej firmy.

„Postępowanie UOKiK wykazało, że przedsiębiorca m.in. nie wręczał obowiązkowego wzoru odstąpienia od umowy, który musi dostać każdy klient kupujący na pokazie. Tę praktykę potwierdziły zawiadomienia od konsumentów. Ponadto sprzedawca zastrzegał, że nie będzie przyjmował zwrotu produktów bez oryginalnego opakowania czy zamknięcia” – czytamy w komunikacie UOKiK.

Urząd tłumaczy, że zgodnie z prawem kupujący poza lokalem konsument ma prawo obejrzeć i sprawdzić produkt po jego dostarczeniu – w ramach tzw. zwykłego zarządu. Oznacza to, że można otworzyć opakowanie i sprawdzić, czy dostarczony produkt jest zgodny z zamawianym. W takiej sytuacji klient nie traci prawa do odstąpienia od umowy.

„Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na Lama Gold została nałożona kara 57 tys. 613 zł. Urząd nakazał zaprzestanie stosowania niezgodnych z prawem praktyk. Spółka musi również natychmiast zacząć wręczać klientom formularz odstąpienia od umowy – tej części decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności” – napisano.

Urząd dodał, że spółka odwołała się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK prowadzi też postępowanie wyjaśniające wobec firm organizujących pokazy i oferujących płatne pakiety medyczne – spółek MedForLife oraz MedForLife Opieka Abonamentowa. Zostało ono wszczęte pod koniec lipca br. po doniesieniach medialnych. Urząd chce wyjaśnić mechanizmy działania przedsiębiorców.

„Sprawdzamy, czy spółki wywiązują się z obowiązku informacyjnego wobec klientów, czy nie utrudniają im odstąpienia od umowy. Postępowanie jest na wczesnym etapie, nie zostały postawione zarzuty” – czytamy w komunikacie. Urząd czeka na wyjaśnienia spółek.

UOKiK przypomina, że w przypadku zawarcia umowy zakupu towaru na tzw. pokazie, klient ma 10 dni na rezygnację.

Więcej informacji konsumenci mogą uzyskać m.in. pod numerem telefonu 800 007 707.

ZAPAMIĘTAJ! MASZ SWOJE PRAWA I DOCHODŹ ICH W PRZYPADKACH, KTÓRE MOGĄ DOPROWADZIĆ CIĘ DO BANKRUCTWA!

____________________

(red.)

Na podstawie: UOKiK: ok. 57 tys. zł kary dla firmy sprzedającej pościel na pokazach

Please follow and like us:
Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial
RSS
Follow by Email
Facebook
Facebook