20 października 2020

Nadchodzą…: wiosna i przeziębienia

5 min read

Zmienność pogody jest dla naszego organizmu dużym obciążeniem. Wahania temperatur, które bywają bardzo różnorodne, sprawiają, że czujemy nie tylko ogólny spadek formy fizycznej, ale też psychicznej, a takie osłabienie organizmu prowadzi do jednego – przeziębienia.

Przeziębienie, to stan zapalny błon śluzowych, najczęściej w górnych drogach oddechowych, którego pierwsze objawy, to zwiększone wytwarzanie wydzielin (katar), przekrwieniem, drapaniem i pieczeniem w gardle, kaszel, bóle głowy oraz stan podgorączkowy. Wymienione objawy rozwijają się stopniowo, często właśnie po przechłodzeniu organizmu powodującym przejściowe osłabienie immunologicznych mechanizmów obronnych. W tych warunkach dochodzi do nadmiernego rozwoju mieszanej flory wirusowej odpowiedzialnej za wystąpienie opisanych objawów. O podatności na przeziębienia decyduje stopień sprawności obronnej układu odpornościowego. Obniżenie tej sprawności otwiera drogę nawracającym infekcjom.

Jak wspomóc organizm w mobilizacji sił wobec przedwiosennych wyzwań?

W walce z pierwszymi objawami choroby przede wszystkim pamiętajmy, że naszą formę budujemy stylem życia. Jeżeli w zimie nie zaniedbaliśmy spacerów i ruchu, jeżeli znaleźliśmy czas na narty, basen, czy weekendowe wypady do lasu, jeżeli nasza dieta była urozmaicona warzywami, owocami i rybami, i udało się nam nie zachorować na grypę czy anginę, obeszło się bez antybiotyków, to mamy szansę na powitanie wiosny w niezłej formie. Jeżeli natomiast spędziliśmy zimę przed ekranem telewizora, komputera, podjadając tłusto, nie unikając alkoholu, papierosów i kawy, a w łóżku zatrzymywały nas nawroty przeziębień, tym bardziej musimy zadbać o siebie teraz, na wiosnę!

Po pierwsze, regularnie 8 godzin snu, lekka gimnastyka po przebudzeniu i śniadanie przed wyjściem z domu. Codzienny spacer, godzina spędzona w pobliskim parku, podziwiamy tam rozwijające się pączki liści i kwiatów, słuchamy ptasiego koncertu. Ambitniejszym, bez względu na wiek, polecamy rower, rolki lub inne, rekreacyjne wydanie sportu zgodnie z upodobaniami.

Do urozmaiconej diety warto dodać suplementy (witaminy, mikroelementy). Dostosujmy ich dobór do naszych indywidualnych potrzeb wynikających z wieku, płci i stanu zdrowia.

Musimy pamiętać, że nie należy zaniedbywać objawów wiosennego przeziębienia, ponieważ może ono przysporzyć nam wielu powikłań. Okazuje się na przykład, że z pozoru niegroźna infekcja górnych dróg oddechowych jest najczęstszą przyczyną powstawania zapalenia zatok. Bezpośrednią przyczyną zapalenia zatok są bowiem zaburzenia drożności ujść zatok, które powodują upośledzenie drenażu i wentylacji zatok przynosowych. Zmiany zapalne w zatokach przyczyniają się do obrzęku błony śluzowej, a unieruchomiona wydzielina wraz z powietrzem w zatkanej zatoce powoduje ucisk, wynikiem czego jest intensywny ból – ból zatok – główny objaw zapalenia zatok. Ostre zapalenie zatok, gdy jest zbyt późno lub niewłaściwie leczone może przejść w fazę przewlekłą i trwać przez wiele miesięcy. Ze względu na umiejscowienie zatok blisko tak ważnych narządów jak wzrok, czy mózg ich zapalenie może prowadzić do poważnych powikłań.

Dlatego, jeśli jednak częste zmiany temperatury, które występują wczesną wiosną spowodują przeziębienie należy pamiętać o tym aby nie lekceważyć objawów. Nie zapominajmy także o rozsądnym wyborze preparatów dostępnych bez recepty (który z leków najlepiej stosować, wobec jakich dolegliwości), które możemy zastosować bez wizyty u naszego lekarza. Pierwsze objawy choroby zniwelujemy lekami łączącymi w sobie walory środka przeciwbólowego oraz witaminy C. Objawy bólu zatok skutecznie zwalczymy lekami złożonymi z substancji udrażniających ujścia zatok oraz o działaniu przeciwbólowym i przeciwzapalnym.

Jeśli natomiast męczy nas wiele objawów choroby jednocześnie to w łagodzeniu tych symptomów warto wyróżnić leki kompleksowe, które łączą w sobie walory środka przeciwgorączkowego i przeciwbólowego z działaniem udrażniającym nos i ujścia zatok. Niektóre zawierają substancje działające przeciwkaszlowo. W skład tego typu leków wchodzą odpowiednio dobrane substancje, które nie wchodzą ze sobą w niepożądane interakcje, a leczenie nimi jest na pewno wygodne. Uzupełnieniem kuracji mogą być także, obecne na rynku, specjalistyczne leki na noc, które oprócz kilku substancji łagodzących objawy choroby zawierają dodatkowo łagodnie działający składnik nasenny. Stosując te środki pacjent ma szansę wypocząć podczas spokojnego snu bez uciążliwych objawów.

Aby się nie przeziębić musisz przede wszystkim wzmocnić odporność, albo po prostu jej nie obniżać. Wiele naszych zachowań może ją osłabić. Wystarcz, że jesteśmy przemęczeni i niewyspani albo zestresowani, a łatwiej ulegamy zakażeniom. Obniżona odporność to także efekt złej diety, nadwagi, braku ruchu, antybiotykoterapii, picia alkoholu, palenia papierosów, przegrzewania lub wychładzania organizmu.

Winę za wiosenne przeziębienia ponosi bardzo często wychłodzenie lub przegrzanie. Chodzi tu przede wszystkim o niedostosowanie ubioru do warunków atmosferycznych. Dlatego najlepiej jest ubierać się na cebulkę.

Nie zapominaj również o rybach, które są świetnym źródłem kwasów omega-3. Dobrym rozwiązaniem może być również przyjmowanie kapsułek lub tranu.

Ważne w diecie są również przeciwutleniacze, czyli witamina E (zawarta jest w olejach roślinnych i produktach zbożowych) i witamina A (mleko, jaja, wątróbka).

Na odporność wpłyną również mikroelementy, takie jak: cynk i selen. Ich dobrymi źródłami są: mięso, ryby, jaja, produkty zbożowe, rośliny strączkowe i orzechy.

Nie należy zapominać o probiotykach. Są to kultury bakterii kwasu mlekowego. Aby dostarczyć je do organizmu należy jeść jogurty i kefiry.

Sen i spacery są idealne na poprawę humoru, odporności i ogólnej formy organizmu. Starajmy się nie zaniedbywać siebie samych, bądźmy dla naszego organizmu szczodrzy. A cieszyć się będziemy z dobrego samopoczucia i zdrowia, którego zazdrościć nam będą wszyscy wkoło.

Agnieszka Krizel

Please follow and like us:
Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial
RSS
Follow by Email
Facebook
Facebook