28 października 2020

Nasze kalendarium: 18 marca – Europejski Dzień Mózgu

4 min read

Kalendarz świąt uznawanych za nietypowe, pęka coraz bardziej w szwach. Wystarczy do niego zajrzeć, by przekonać się, że każdego dnia można znaleźć powód do celebrowania. Okazuje się, że nawet mózg ma swoje święto.

Po raz pierwszy w Europie Dzień Mózgu obchodzono 18 marca 1998 roku. Cel? Przede wszystkim propagowanie wiedzy o mózgu. Poza tym, informowanie społeczeństwa o roli badań układu nerwowego. W tym celu właśnie organizowane są liczne prelekcje i kampanie edukacyjne.

Inicjatywa obchodzenia Europejskiego Dnia Mózgu zrodziła się w latach 90. W 1997 roku naukowcy z terenu Europy założyli Europejskie Stowarzyszenie Na Rzecz Mózgu Dana. Wszystko zaczęło się w Stanach Zjednoczonych. Właśnie tam powstała organizacja Dana Alliance for Britain Initiatives, mająca skupiać uwagę społeczeństwa na kwestiach związanych z funkcjonowaniem układu nerwowego. Zatem europejskie stowarzyszenie to jedynie sekcja amerykańskiego.

Wszyscy doskonale wiedzą, że tak naprawdę mózg to zaledwie niewielki fragment naszego ciała. Wielkość nie ma tutaj jednak żadnego znaczenia. Bo to właśnie mózgowi podporządkowana jest cała reszta naszego ciała.

Starożytni myśliciele mózg postrzegali, jako tkankę, która w jakiś sposób „organizuje” inteligencję człowieka. Od tego czasu stan wiedzy, o jego potencjale uległ znacznemu poszerzeniu. Dziś wiemy, że dzięki niemu m.in. widzimy, czujemy, gromadzimy i przetwarzamy informacje. Badaniom nad jego możliwościami nie ma końca. Naukowcy uważają, że wykorzystujemy zaledwie 10% możliwości, jakie daje nam nasz mózg. Wykonując codziennie rutynowe czynności, rozleniwiamy go. A powinno być odwrotnie. Wskazane jest dostarczanie mu intensywnych bodźców. To sprawi, że będzie pracował na naprawdę wysokich obrotach.

Spojrzenie nauki.

Mózg jest jednym z najbardziej zdumiewających wytworów natury. U człowieka jest niewiele większy od jego złożonych razem, zaciśniętych pięści.

Ludzki mózg to genialny instrument pozwalający na odbieranie, przetwarzanie i generowanie bodźców. Stanowi niepowtarzalne centrum dowodzenia, steruje wszelkimi procesami zachodzącymi w organizmie, jest źródłem, magazynem i powiernikiem naszej tożsamości, naszych myśli, pragnień i wyobrażeń.

Nasze życie trwa, dopóki działa i żyje nasz mózg. Ze względu na połączenie cech żywej materii z możliwością przetwarzania informacji na ogromną skalę nazywany jest biokomputerem.

Mózg człowieka waży średnio od 1200 do1400 g(u osób dorosłych). Mózg mężczyzny jest nieco cięższy od mózgu kobiety, ale ma to związek jedynie z masą ciała.

Byli wprawdzie badacze, którzy próbowali udowodnić, że wielkość mózgu jest bezpośrednio związana z inteligencją, jednak ostatecznie teorie te legły w gruzach.

To dzięki mózgowi odbierasz bodźce nie tylko ze świata zewnętrznego, ale także z wnętrza swojego ciała, przetwarzasz informacje i adaptujesz swój organizm do zmieniających się warunków. To swoiste centrum sterowania sprawdza Twoją temperaturę, położenie ciała, pracę narządów wewnętrznych i koryguje ewentualne wypaczenia.

Mózg jest odpowiedzialny za wszelkie procesy poznawcze. Funkcje mózgu to nie tylko proste sytuacje typu bodziec – reakcja, takie jak błyskawiczne odwrócenie się, gdy usłyszysz głośno wypowiadane swoje imię, zanim jeszcze zorientujesz się co tak naprawdę się stało (kto woła, skąd woła, czy chodzi o Ciebie etc.). To także tak skomplikowane procesy jak obliczanie ryzyka giełdowego, wymyślanie nowych teorii o wszechświecie, czy pisanie opowiadań.

Każdego dnia mózg radzi sobie z ogromną ilością informacji docierających do Ciebie z otoczenia. To on je segreguje i sprawia, że świadomie odbierasz te najważniejsze.

Ciekawostką jest, że mózg człowieka doskonale potrafi sobie radzić z przeładowaniem bodźcami. Reguluje próg wrażliwości receptorów, szybko zaczyna ignorować bodźce nieprzynoszące nowych informacji (habituacja), a w każdej chwili może szczególnie uwrażliwić się na określony typ stymulacji (sensytyzacja).

Nadmierna stymulacja może być jednak dla mózgu niebezpieczna, ale równie, a czasem i bardziej, szkodliwy może być niedobór bodźców – w skrajnych przypadkach może prowadzić do poważnych zaburzeń w jego działaniu. Funkcjonowanie mózgu zależy w dużej mierze od Ciebie. Jeśli nie dostarczasz swojemu umysłowi nowych zadań do rozwiązania, nie podsuwasz różnorodnych aktywności, nie angażujesz neuronów codziennymi wyzwaniami, tkanka mózgowa zwyczajnie zaczyna gnuśnieć, degenerować się i obumierać!

Stymulacja mózgu jest szczególnie istotna dla jego rozwoju. To właśnie środowisko bogate w różnorodne doświadczenia sprawia, że dzieci w nim przebywające rozwijają się prawidłowo.
Dzięki uczeniu się w mózgu powstają nowe połączenia między komórkami nerwowymi. Stymulacja umysłu przez angażowanie go w coraz to nowe, interesujące zadania, kontakt z różnorodnymi bodźcami, aktywuje go i napędza tworzenie nowych komórek nerwowych.

Agnieszka Krizel

Please follow and like us:
Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial
RSS
Follow by Email
Facebook
Facebook