Koncert orkiestry Capella Bydgostiensis w Kęsowie – TUCHOLSKA OFICYNA KULTURALNA I SPOŁECZNA / TOKiS – PRESS

Koncert orkiestry Capella Bydgostiensis w Kęsowie

Przed nami wydarzenie kulturalne, tym razem w Kęsowie.

Protoplastą Capelli Bydgostiensis był Zespół Muzyki Dawnej (1960), w którym muzycy z Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej grali na oryginalnych dawnych instrumentach, zakupionych i skompletowanych przez dyrektora Andrzeja Szwalbe. Ideą powstania zespołu było propagowanie dawnej muzyki polskiej w kraju i za granicą, w możliwie najbardziej autentycznym kształcie.

W 1962 r. z inicjatywy dyrektora Filharmonii Pomorskiej – Andrzeja Szwalbe zespół usamodzielniono i przekształcono w grupę muzyków, skoncentrowanych wyłącznie na muzyce dawnej, co było warunkiem osiągnięcia europejskiego poziomu. Początkowo nosił nazwę Capella Bydgostiensis Pro Musica Antiqua. Przez cały czas jest etatowym zespołem Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Kierownictwo artystyczne Capelli Bydgostiensis sprawowali: Stanisław Gałoński (1962-1970), Włodzimierz Szymański, Karol Teutsch, Daniel Stabrawa – 1. koncertmistrz i solista Berliner Philharmoniker, od sezonu 2007/2008 Szefem Capelli jest José Maria Florêncio.

Początkowo w skład zespołu wchodziły: etatowy Oktet Madrygalistów, Zespół Instrumentalny Muzyki Dawnej i Bydgoski Chór Chłopięco-Męski pod dyrekcją Józefa Radwana. Pierwszy występ Capelli Bydgostiensis w ówczesnym składzie odbył się 28 lutego 1962 roku w sali kameralnej Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Repertuar Capelli Bydgostiensis był bardzo różnorodny – od muzyki średniowiecza do awangardy współczesnej. Śpiewacy z oktetu madrygalistów występowali jako soliści w kantatach i oratoriach, bądź jako zespół a capella w repertuarze madrygałowym, często wykonując też utwory z towarzyszeniem dawnych instrumentów. Każdy muzyk z orkiestry grał na kilku instrumentach, zarówno dawnych, jak też współczesnych.

Zespół odniósł w krótkim czasie duże sukcesy w kraju i za granicą. Stał się wizytówką Filharmonii Pomorskiej. Był znanym i wysoko cenionym przez specjalistów; zapraszanym na festiwale krajowe i zagraniczne, do audycji telewizyjnych i archiwalnych nagrań radiowych. Stał się bohaterem kilku filmów. Nagrywał systematycznie płyty, głównie z muzyką dawną. W latach 60. i 70. często prezentowano zespół w zabytkowych wnętrzach regionu, kraju, a także poza granicami. Wzbudził zainteresowanie polskich kompozytorów współczesnych, którzy dedykowali zespołowi specjalnie napisane dla „Capelli” dzieła (R. Twardowski, Z. Bargielski, J. Bruzdowicz, B. Matuszczak). Grał prestiżowe koncerty i uczestniczył w dużej liczbie imprez dla różnych środowisk w regionie kujawsko-pomorskim. Występował tradycyjnie na wszystkich festiwalach muzycznych organizowanych przez bydgoską filharmonię, przede wszystkim na festiwalach Musica Antiqua Europae Orientalis.

Wśród filmów nakręconych z udziałem „Capelli Bydgostiensis” znalazły się takie dzieła jak: „Motet na Ratusz Toruński” w reż. J. Bochenka, „Rzeźba nagrobna Wita Stwosza” i „Dawne miasta na Pomorzu”. Wśród płyt wydanych przez Polskie Nagrania i Veriton dorobkiem zespołu są m.in.: „Muzyka na Zamku Wawelskim”, „U źródeł muzyki polskiej”, „Completorium” G.G. Gorczyckiego, „Muzyka prawosławna a współczesność”, „Koncerty klawesynowe J.S. Bacha”, „Musica Aetatis Copernicae”, „Compositori Italiani in Polonia”, „Pieśni wielkopostne” i inne.


(red.)

Wikipedia

Kęsowo FB