„MAXIM KANTOR. RODZINA KONTRA IMPERIUM” – relacja z wystawy – TUCHOLSKA OFICYNA KULTURALNA I SPOŁECZNA / TOKiS – PRESS

„MAXIM KANTOR. RODZINA KONTRA IMPERIUM” – relacja z wystawy

O wizycie i wystawie prac znanego na świecie malarza, grafika i pisarza – Maxima Kantora pisaliśmy sporo. Idea wizyty artysty wypłynęła od nas z… Tucholi. Dzięki naszemu koledze – Włodzimierzowi Malinowskiemu przedsięwzięcie zakończyło się pełnym sukcesem.

14492553_1137458813013290_209221742433604733_n

Wystawa „Maxim Kantor. Rodzina kontra imperium” prezentuje prace jednego z najciekawszych artystów rosyjskich, który w swojej sztuce łączy filozofię z baczną obserwacją społeczeństwa. Ekspozycja obejmuje obrazy, litografie, rzeźby oraz lalki teatralne zaprojektowane przez artystę.

dsc_5102

Maxim Kantor urodził się w 1957 roku w Moskwie. Syn rosyjskiego filozofa, Karla Kantora. Absolwent moskiewskiej politechniki artystycznej. Obecnie mieszka i pracuje w Ile de Ré (Francja), Oxfordzie, Berlinie oraz Moskwie. Jest znanym malarzem, pisarzem, eseistą oraz komentatorem życia publicznego. W życiu kieruje się dewizą „Jeden zawód wynika z drugiego”. Stał się znany m.in. z założenia ruchu „Krasny Don” („Czerwony Dom”) w 1983 roku. Była to grupa dysydenckich artystów, których celem było ukazanie desperacji komunistycznych oprawców, poprzez organizowanie jednodniowych przedstawień. Najgłośniejsze z nich pokazane było w 1982 roku w Moskiewskim Instytucie Filozofii.

dsc_5140

Od tego czasu prace Kantora były prezentowane na całym świecie. W 1997 roku reprezentował Rosyjską Federację na XLVII Biennale w Wenecji. Jego twórczość inspirowana jest dziełami Michała Anioła, Mantegny, Goyi oraz Vodkina. Autor ceni sobie własny, niezależny przekaz, nie podlega wpływom trendów. Jego dzieła z jednej strony nawiązują do ludzkiego cierpienia, z drugiej zaś mają polityczny charakter. Jako że autor jest ostrym krytykiem politycznym, w jego pracach, więc można znaleźć wiele odniesień do rosyjskiej sytuacji politycznej. Często nawiązuje również do stanu demokracji i sztuki w Rosji. Trzy stworzone przez niego cykle Ziemia jałowa. Atlas (2001), Metropolis. Atlas (2004) oraz Vulcanus. Atlas (2010), przedstawiają interpretację moralną najważniejszych przemian politycznych XX wieku.

dsc_5108

Maxim Kantor zasłynął również, jako pisarz i eseista. Jest autorem kilku powieści, m.in. Domu na ziemi niczyjej oraz Podręcznika rysunku, za którego otrzymał w 2006 roku Rosyjską Państwową Nagrodę Literacką. Warto zaznaczyć, że Podręcznik rysunku miesiąc po wydaniu sprzedał się w pięciu tysiącach egzemplarzy. Była to jedna z najszybciej sprzedających się powieści w Rosji. Kantor jest również autorem zbioru sztuk satyrycznych Przyjęcie z pawianem. Część z nich wystawiana była na deskach teatrów w Moskwie, Sankt Petersburgu i Togliatti. W 2014 roku Kantor stworzył teatr kukiełkowy, do którego napisał sztukę satyryczną Robin Hood i sprzączki ludowe. Artysta współpracuje z paryskim „Le Monde Diplomatique” oraz rosyjskimi gazetami i czasopismami (np. „Rossijskaja Gazeta”, „Nowaja Gazeta” i „Ekspert”).

dsc_5139

Do wystawy przygotowany został katalog z tekstami Maxima Kantora, Eckharta Gillena, Ignace’go Bertena, Alexandra Borovskiego oraz Stephena Whitefielda oraz reprodukcjami większości eksponowanych w Pałacu Opatów dzieł Kantora: malarstwa, litografii, rzeźb i lalek teatralnych.

14570405_890068621127474_8542031198049737109_n dsc_5104 dsc_5120 dsc_5122 dsc_5134 dsc_5176

Kuratorzy wystawy: Cristina Barbano, Maxim Kantor, Małgorzata Paszylka-Glaza (MNG).

Muzeum Narodowe w Gdańsku / Oddział Sztuki Nowoczesnej (Pałac Opatów)
Cystersów 18, 80-830 Gdańsk – Oliwa

Wystawa prac Maxima Kantora zakończy się 11 grudnia br.

___________________

(red.)

Maria Posadzka

Fot. Wł. Malinowski

Fot. Cristina Barbano