Sekretarz stanu Paweł Olszewski spotkał się z samorządowcami powiatu, tylko… po co?

Kompletnie skompromitowane w oczach Polaków rządy premiera Tuska i premier Kopacz gonią ostatkiem sił. Agonia potrwa jeszcze miesiąc, zanim pojawi się nowa władza i nasze nowe problemy z nią związane. Tym bardziej dziwną wydaje się dzisiejsza wizyta sekretarza stanu, pana Pawła Olszewskiego w Tucholi.

Oficjalnym powodem wizyty ministra było osobiste zaproszenie Starosty Tucholskiego, pana Michała Mroza. Gdyby nie fakt, że obaj panowie wywodzą się z tej samej partii, wizytę można byłoby uznać za prestiżową, a tak trudno oprzeć się wrażeniu, że mieliśmy po części do czynienia z ciągiem dalszym rozpaczliwej kampanii wyborczej PO.

Na co liczył starosta zapraszając ministra? Czy ma to jakiś związek z próbą wynegocjowania lepszych warunków spłaty subwencji oświatowej, którą bezprawnie przejedzono? Oczywiście w tej kwestii, to wyłącznie nasze spekulacje.

11990474_1492921434365359_3181963840074088570_n

Zachowajmy jednak rzetelność i skupmy się na zaplanowanych faktach, które dzisiaj dokonały się z udziałem Gościa w Tucholi i w miejscowościach ościennych.

W poniedziałek 14 września minister Paweł Olszewski odwiedził Sępólno Krajeńskie i Tucholę. Wspólnie z samorządowcami i mieszkańcami dyskutował o najważniejszych inwestycjach dla regionu. Sępólno i Kamień Krajeński zyskają w ciągu najbliższych lat obwodnice. Oba zadania znalazły się w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Skorzystają  mieszkańcy i kierowcy poruszający się tranzytem.

Po budowie obwodnicy Inowrocławia kolejne obwodnice w regionie powstaną w powiecie sępoleńskim. Budowę obejść Sępólna i Kamienia zaplanowano na lata 2020-2024. – O obwodnice stara się każde większe miasto. Jednak nawet dysponując znacznymi środkami na poprawę infrastruktury drogowej musimy wybierać do realizacji najważniejsze zadania. Stąd za duży sukces uważam to, że dzięki wspólnym staraniom udało się wpisać oba zadania do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Pierwotnie znajdowały się one na liście rezerwowej. Doskonale zdaję sobie sprawę, że była to od wielu lat jedna z najbardziej oczekiwanych inwestycji na terenie powiatu sępoleńskiego. Apelowali o to mieszkańcy, parlamentarzyści oraz przedstawiciele samorządów lokalnych – powiedział minister Paweł Olszewski na spotkaniu w sali sesyjnej w Urzędzie Powiatowym i Urzędzie Miejskim w Sępólnie Krajeńskim.

Obecnie ważna droga krajowa nr 25 przebiega przez centrum tych miast. Powoduje to szereg uciążliwości. Budowa obu obwodnic pozwoli ograniczyć hałas, zmniejszyć natężenia ruchu w centrum oraz zagwarantuje  lepszy dojazd do terenów inwestycyjnych w Sępólnie Krajeńskim. Zdecydowanie poprawi też ruch na trasie Bydgoszcz –Koszalin, na której szczególnie w sezonie letnim występują wyjątkowo duże natężenia ruchu.

Projekt i budowa obu obejść będą wymagały w pierwszej kolejności wytyczenia optymalnego korytarza transportowego. Zadanie powinny ułatwić koncepcje obwodnic przygotowane przez lokalne samorządy.

Warto jednak pamiętać, że od tego czasu część przepisów, szczególnie dotyczących ochrony środowiska uległa zmianie. Na pewno jeszcze raz przeanalizowane zostaną wszystkie koncepcje zgłaszane przez gminę. Wszystkim zależeć będzie na tym, aby obwodnica rozwiązywała problemy w obu miejscowościach, jednocześnie w możliwie najmniejszym stopniu ingerowała środowisko naturalne. Ważne jest również znalezienie rozwiązań optymalnych pod kątem finansowym. Liczę przy tym, że dzięki dobrej współpracy z sępoleńskim i krajeńskim samorządem wytyczenie optymalnego korytarza przebiegnie bardzo sprawnie podkreśla minister Paweł Olszewski.

Według wstępnie opracowanych koncepcji najbardziej prawdopodobne jest zbudowanie obejścia Sępólna Krajeńskiego od strony północno-wschodniej. Z kolei obwodnica Kamienia Krajeńskiego przebiegać ma po stronie zachodniej. Jej początek wyznacza rondo wybudowane w ostatnich latach przy połączeniu DK nr 25 z drogą lokalną na Debrzno.

Warto podkreślić, że w planach samorządu wojewódzkiego jest także obwodnica Tucholi. W Tucholi minister rozmawiał nt. „Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2020”, który podobnie jak PBDK został przyjęty 8 września przez Rade Ministrów. Na spotkaniu prócz samorządowców pojawili się uczniowie

11988230_1492921627698673_5256724984119483228_n

tucholskich szkół w ramach zajęć wiedzy o społeczeństwie. Na spotkaniu zostało poruszonych wiele ważnych spraw dla Tucholi, gmin sąsiednich oraz powiatu tucholskiego m.in. obwodnica Tucholi i drogi w powiecie tucholskim.  Burmistrz Tucholi przedstawił pomysł zmiany kategorii drogi nr 240 z drogi wojewódzkiej na drogę krajowa. Obecnie Zarząd Dróg Wojewódzkich przygotowuje koncepcję obwodnicy Tucholi.

Otworzy to drogę do zaprojektowania i budowy trasy. Według wszystkich założeń nowa trasa ma omijać Tucholę od południa łącznie z osiedlem  Rudzki Most. Samorząd wojewódzki planuje także przebudowę DW nr 241 pomiędzy Sępólnem Krajeńskim i Tucholą. Obwodnica drogi krajowej nr 25 w Sępólnie Krajeńskim pomogłaby także przechwycić ruch tranzytowy z drogi wojewódzkiej nr 241 (na kierunku Nakło-Więcbork-Sępólno-Tuchola).

Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 zakłada także przebudowę skrzyżowań na DK nr 25 w Płociczu i uspokojenie ruchu w Niechorzu. Dobudowane zostaną tam między innymi wysepki wymuszające spokojniejszą jazdę. Z kolei w miejscowości Orzełek GDDKiA zaplanowała budowę chodnika.

Palącą sprawą jest tucholska obwodnica, której przebieg w dalszym ciągu jest krytykowany przez część społeczeństwa, a drugi wieki gracz – Lasy Państwowe zachowują się tak, jakby niczego z nimi nie uzgadniano. I choć zlecono już opracowanie dokumentacji, tak naprawdę my, społeczeństwo, niczego nie wiemy i z pewnością nie dzieje się to bez powodu.

__________________

(mrf.)

http://drogiwregionie.pl/