”Światłem zapisane” i kamerą OBSCURA Ryszarda Poprawskiego – zaproszenie

Pod tym względem Starostwo Powiatowe w Tucholi zasługuje na wiele słów pochwały, wiedzą, jak przygotowuje się imprezy kulturalne, a te z wysokiej półki w sposób szczególny. Jest po temu okazja, aby się o tym przekonać i skorzystać z okazji, ponieważ zbliża się spotkanie z wyjątkowym autorem, twórcą.

Starosta Tucholski, Pan  Michał Mróz zaprasza do wzięcia udziału w otwarciu wystawy fotografii otworkowej „Światłem zapisane” Ryszarda Poprawskiego. Uroczystość muzycznie oprawią znani wykonawcy: Pani Sandra Łangowska oraz Pan Kazimierz Żarski.

Wernisaż odbędzie się 20.09.2018 r. (czwartek) o godz. 17.00 w Muzeum Borów Tucholskich przy ul. Podgórnej 3.

Wystawie towarzyszyć będą warsztaty fotograficzne , które poprowadzi w muzeum  autor wystawy 21.09.2018 r. (piątek) od godz. 16.00.

Na warsztaty obowiązują wcześniejsze zapisy pod nr tel. 52 334 21 89.

KAMERA OBSCURA

Czym jest fotografia otworkowa? To chyba najstarszy sposób fotografowania, jaki poznał świat. Ma to bezpośredni związek z powszechnie zapomnianym urządzeniem, które stanowi pierwowzór współczesnej kamery – kamerą Obscura.

Światło przechodząc przez otworek o małej średnicy tworzy na przeciwległej ścianie obraz, którego jasność będzie proporcjonalna do jasności na zewnątrz oraz wielkości otworka. Jeśli otworek nie jest dostatecznie mały, światło utworzy na matówce koło o wielkości proporcjonalnej do wielkości otworka. Dlatego zwiększanie średnicy otworka zmniejsza ostrość obrazu. Zmniejszanie średnicy otworka poprawia ostrość, ale zmniejsza jasność. Poprawa ostrości jest ograniczona przez falową naturę światła. Gdy otworek ma średnicę porównywalną z długością fali świetlnej, na ekranie pojawia się rozmycie obrazu wywołane interferencją światła, które ulega dyfrakcji na brzegach otworu.

Dobierając rozmiary otworu można uzyskać wewnątrz natężenie światła wystarczające do tego, by naświetlić materiał światłoczuły. Obraz powstający różni się od obrazu uzyskanego przez aparat fotograficzny tym, że jest bardziej miękki (nieostry). Powiększenie kątowe jest stałe dla przedmiotów znajdujących się w dowolnej odległości od kamery, dzięki czemu głębia ostrości w fotografii otworkowej rozciąga się od zera do nieskończoności.

FOT. http://robmydobrze.pl – Michał Nowakowski mat. pt. Neto i jego fotografia otworkowa

Na tylnej ściance pudełka od wewnątrz instaluje się materiał światłoczuły. Należy to zrobić w ciemni, po czym trzeba zakleić otwór nieprzezroczystym materiałem. Od odległości między fotografowanym przedmiotem a obiektywem, między obiektywem a płaszczyzną obrazu i od wielkości negatywu zależy kąt widzenia, powiększenie (lub pomniejszenie) i perspektywa obrazu. Te same zależności występują w kamerze otworkowej. Im dalej jest negatyw od otworka, tym mniejszy będzie kąt widzenia aparatu i tym większe powiększenie obrazu. Efekt będzie odpowiadał użyciu obiektywu o długiej ogniskowej. I odwrotnie: zbliżając negatyw, zwiększa się kąt widzenia, a obraz będzie mniejszy. Uzyskuje się wówczas efekt obiektywu krótkoogniskowego (szerokokątnego).

Przedmiot fotografowany z daleka będzie wykazywał niewielkie zniekształcenia perspektywy (jak w obiektywie długoogniskowym). Kiedy jednak podejdzie się bliżej (ponieważ obraz przedmiotu w kamerze otworkowej pozostaje ostry niezależnie od odległości, można fotografować niewielkie przedmioty z odległości nawet kilku centymetrów), przerysowania perspektywy staną się duże (jak w obiektywie szerokokątnym).


(red.)