Obwodnica tucholska tylko w odległych planach?
3 min read4 lipca w Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy odbyło się pierwsze robocze spotkanie poświęcone przygotowaniom do budowy obwodnicy Tucholi. W pierwszej kolejności wytyczony zostanie nowy korytarz obwodnicy.
Do tej pory optymalny korytarz próbowało. Żaden z przedstawionych wariantów nie został jednak zlecony do realizacji. Jeden z wariantów nie omijał osiedla Rudzki Most i wzbudził protesty. Z kolei alternatywny przebieg nie zyskał pozytywnej decyzji Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. W związku z tym prace koncepcyjne przerwano. Decyzją władz województwa kolejnym podejściem do wytyczenia obwodnicy ma zająć się Zarząd Dróg Wojewódzkich. – Zaczęliśmy od spotkania z liderami lokalnych społeczności, aby już na etapie przygotowywania specyfikacji istotnych warunków zamówienia do studium techniczno- ekonomiczno-środowiskowego znalazły się zapisy satysfakcjonujące tucholan – zaznacza dyrektor ZDW w Bydgoszczy, Mirosław Kielnik. – Chcemy wskazać wykonawcy w jakim kierunku powinny zmierzać jego prace. Przetarg zamierzamy ogłosić jeszcze w lipcu.
Na spotkaniu wszyscy uczestnicy uznali, że korytarz, którym pobiegnie obwodnica powinien znaleźć się na południe od miasta i obejmować także osiedle Rudzki Most. Oznacza to konieczność przecięcia rezerwatu przyrody jakim jest Brda. Taki korytarz z jednej strony pozwoli podpiąć pod obwodnicę trzy drogi o największym natężeniu ruchu (z kierunku Świecia, Bydgoszczy i Chojnic), ominie Rudzki Most i zyskał pozytywną opinię przedstawicieli lokalnych samorządów.
Wygląda na to, że jeszcze bardzo długo zaczekamy na tę drogę, bo pierwszeństwo mają Inowroclaw i Brodnica, choć nie tylko…
Ministerstwo Transportu wytypowało 11 inwestycji drogowych polegających na budowie obwodnic miast w ciągu dróg krajowych w ramach nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej 2014-2020. Na liście znalazły się dwie obwodnice na terenie Kujaw i Pomorza – Inowrocławia i Brodnicy. Postępowania przetargowe na realizację zadań mogą ruszyć jeszcze w tym roku.
Lista planowanych obwodnic znalazła się w załączniku nr 6 do projektu rządowej uchwały zmieniającej „Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015”. Dokument znajduje się w fazie uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych. „Aby zachować ciągłość realizacji inwestycji drogowych należy umożliwić GDDKiA uruchomienie postępowań przetargowych w 2013 r., co umożliwi rozpoczynanie robót w roku 2014, czyli w pierwszym roku nowej perspektywy finansowej UE” – napisano w uzasadnieniu do projektu uchwały.
– Wpisanie dwóch miast z Kujawsko-Pomorskiego do rządowych planów budowy obwodnic to bardzo dobra wiadomość. Skorzystają na tym zarówno kierowcy jak i mieszkańcy, obwodnice wyprowadzają bowiem uciążliwy ruch tranzytowy poza granice miasta. To szczególnie ważne w przypadku najbardziej przecież uczęszczanych dróg krajowych. Budowę obwodnic będzie uwzględniał kontrakt terytorialny – dokument określający zakres inwestycji realizowanych w naszym regionie ze środków z Unii Europejskiej i budżetu państwa w nowej perspektywie 2014-2020, który podpiszemy z rządem w pierwszym kwartale przyszłego roku – mówi marszałek Piotr Całbecki.
Koszt budowy 17,6-kilometrowej obwodnicy Inowrocławia na drodze krajowej nr 15 wyniesie prawie pół miliarda złotych. To jedna z najdroższych tego typu inwestycji planowanych przez rząd (więcej ma kosztować tylko obwodnica Olsztyna). Budowa obwodnicy Brodnicy o długości 1,4 kilometra na drodze krajowej nr 15 będzie kosztować prawie 70 milionów złotych.
Środki na realizację inwestycji będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego oraz refundacji z budżetu Unii Europejskiej.
Projekt uchwały Rady Ministrów wraz załącznikiem nr 6 tutaj.
W naszym województwie, dzięki środkom w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego i budżetu województwa, obwodnice powstały już w Brodnicy, Chełmnie, Janikowie, Pakości i Mogilnie. W trakcie realizacji jest budowa objazdów Mroczy i Nakła nad Notecią.
(red.)
Źródło:
http://www.kujawsko-pomorskie.pl
http://tokis.pl/?p=9667