30 października 2020

PKP już nie są właścicielem dworca w Tucholi!

2 min read

Ta wieść przypieczętowana ostatecznie będzie 3 lipca u… notariusza. Tym samym nowym właścicielem obiektu i jego najbliższego sąsiedztwa stanie się gmina. Wreszcie powoli możemy odetchnąć i żyć nadzieją, że świetność tego przepięknego obiektu zostanie przywrócona. Ile kosztowała ta transakcja? Tyle, co nic. Za te pieniądze można kupić odpustowego lizaka.

Co dalej? Nastąpi prawdopodobnie roczna przerwa, niezbędna, aby zdobyć środki. Nie będzie to łatwe, ale uda się. Jak zostanie wykorzystany ten wyjątkowy obiekt? Ogólny szkic zagospodarowania już istnieje, jednak o konkretach usłyszymy podczas specjalnej konferencji prasowej, która zwołana będzie prawdopodobnie już dzień po podpisaniu aktu własności.

Niestety, będzie problem, obiekt znajduje się w średnim stanie i należy go zabezpieczyć przed dalszym zniszczeniem, zanim nadejdzie zima. Pewne mankamenty ukazujemy na fotografiach. Co w przyszłości można stworzyć w tak pięknym obiekcie? Najważniejszym jest to, aby stało się nie tylko wizytówką miasta w chwili, kiedy podróżny wysiądzie z „pociągu”.

Musi stanowić swoisty kompleks, gdzie w zakres usług wejdą: informacja, bar lub restauracja, kilka łazienek, informacja turystyczna, jednak nie w postaci infomatu, który stałby się tylko uzupełnieniem systemu, za to z możliwością konwersacji z kompetentnymi osobami. Turysta musi mieć pełnię wiedzy, łącznie z informatorami, mapami i adresami, gdzie może przenocować i jak tam dojechac i czym. Nic też nie stoi na przeszkodzie, aby w budynku stacyjnym stworzyć mały hotelik i… muzeum kolejnictwa lub powierzchnie wystawowe. Nic tak nie pobudza wyobraźni, jak np. przepiękne fotografie, zachęcające do odwiedzin najpiękniejszych miejsc w Borach Tucholskich.

Nie, nie trzeba specjalnych nakładów, ponieważ w budynku ciągle działają bardzo stare urządzenia, które same w sobie są atrakcją, ponieważ są w ciągłym użyciu!

Budynek stacyjny od stosunkowo niewielu lat dysponuje generatorem prądotwórczym, który prócz budynku stacyjnego i urządzeń w obrębie stacji Tuchola, zasilał wybrane obiekty np. przy ulicy Stary Dworzec 2, prócz tego również nastawnię przy ulicy Bydgoskiej oraz obiekty i pomieszczenia przygotowane na wypadek wojny.

Imponujące są tzw. pędnie, które stanowią zawiły system sterowania zwrotnicami w obrębie całej stacji. Zapamiętajmy, pomieszczenia Dyżurnego Ruchu ciągle funkcjonują, a w nich  wszystkie urządzenia – wspaniała atrakcja!

(red.)

 

(red.)

 

 

Please follow and like us:
Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial
RSS
Follow by Email
Facebook
Facebook