30 listopada 2020

TELEWIZYJNO FILMOWA AGENCJA PROMOCYJNA

TUCHOLSKA OFICYNA KULTURALNA i SPOŁECZNA tokIs – press tv

Przebudowa ulic Pocztowej i Dworcowej w Tucholi jeszcze w tym roku? (felieton)

4 min read

Kto wierzy w cuda, niechaj podniesie dłoń z palcami ustawionymi w literę „V”. W kwestii tucholskich ulic nikt nikomu łaski nie robi. Takiego stanu rujnacji, nie było nawet za tzw. komuny. Że kanaliza, że gazociągi? A co to, wydarzył się jakiś kataklizm, który spowodował inny, że obecnie mamy ulice połatane, jak portki kloszarda?

Marnie to wszystko wygląda w kontekście przebudowy tytułowych dwóch ulic. Jeszcze marniej w ich tle wygląda fotografia pana Burmistrza z zatroskaną twarzą. Tutaj nie ma co załamywać rąk, chowanie pieniędzy na czarną godzinę też nic nie da, ona właśnie nadeszła. Wniosek? Naprawa nawierzchni wszystkich ulic w mieście, to priorytet. A dopóki ten stan się nie zmieni, warto kupić czołg lub auto terenowe, z pewnością się przyda, przynajmniej do najbliższych wyborów samorządowych. Później… zobaczymy, co zrobią następcy obecnych władz, o ile zaryzykują przystąpieniem do wyborów.

Portal miejski pospieszył dzisiaj z radosną wiadomością ( tylko takie tam odnajdziemy), że oto:

Burmistrz Tucholi otrzymał informację o przyznaniu środków na kolejne zadanie w ramach tzw. „schetynówki”.

W programie rozwoju gminnej infrastruktury drogowej na lata 2016 – 2019 zostanie dofinansowane zadanie pn. „Przebudowa połączenia drogowego od drogi wojewódzkiej nr 240, poprzez ulice Pocztową i Dworcową, multimodalnego centrum przesiadkowego zlokalizowanego przy ulicy Kolejowej w Tucholi”.

– Mieszkańcy i użytkownicy tych ulic jeszcze w tym roku będą mogli korzystać z kompleksowo odnowionych traktów – mówi Tadeusz Kowalski – Prace rozpoczną się jeszcze w pierwszej połowie 2016 roku i zakończą w tym roku kalendarzowym. Zadanie obejmuje przebudowę kanalizacji deszczowej, budowę nowego oświetlenia, chodników i całości nawierzchni dróg.

Przebudowa obejmować będzie ulicę Dworcową od skrzyżowania z ulicą Świecką do skrzyżowania z ulicą Kolejową oraz całą ulicę Pocztową.

Konia z rzędem temu, kto zrozumiał treść. Pewne jest, że są pieniądze i że coś w sprawie dwóch zrujnowanych ulic się zmieni. Zwłaszcza ważna jest Kolejowa, bo przecież przy niej znajduje się budynek stacyjny, którego właścicielem jest już gmina. Po jego rewitalizacji, będzie jak znalazł. Oby tylko, podobnie jak na starówce, nie pojawił się bruk i pretensjonalna, czy wręcz kiczowata fontanna symbolizująca licho wie co.

Rozszyfrujmy teraz zwrot pt. ” multimodalne centrum przesiadkowe”. Proszę pod żadnym pozorem nie mylić określenia „multimodalne” z kultem „multi – kulti, czy też „multimedialnym”, bo z pewnością kina, czy teatru tam nie wybudują, choć tzw. „uchodźców” być może wpuszczą. O ile taki rozkaz wydadzą władze centralne. Będzie co zdewastować.

Bez sarkazmu.

Chodzi o to, by wygodne przesiadki, skracały czas dojazdu np. do pracy. Są czasem ważniejsze niż to, jak nowoczesnym autobusem jedziemy. Nowoczesny tabor nie będzie nas cieszył, jeśli do pracy i tak dojeżdżamy autem, które chętnie zostawilibyśmy na obrzeżach miasta, zamiast stać dwa razy dziennie w korkach, lub szukać wolnego miejsca przy dworcu.  To niebywałe, ale Tuchola dostrzegła to samo, co i inne, nawet większe miasta:  ważne są wygodne połączenia transportowe. Tuchola nie będzie miała portu lotniczego,  tym bardziej kosmicznego, pozostają zatem tradycyjne autobusy, prywatne samochody osobowe, które dowiozą pasażerów, miejsce dla taksówek i wygodne dojście do dworca. Usprawniony zostanie ciąg komunikacyjny i tyle.

Burmistrz wspomina coś o „traktach”, zapewne ma na myśli tradycyjne trotuary dla pieszych i ulice po których poruszają się samochody. W tej kwestii niczego nowego nie wymyśli. To jak z Noblem i prochem, jest i już.  Wzdłuż każdej ulicy, prócz jezdni i chodnika, muszą pojawić się oczywistości: kanalizacja, latarnie, oczywiście działające w nocy, a nie przez całą dobę, czy ewentualne przejścia dla pieszych, również tych niepełnosprawnych. Innymi słowy multimodalność wymusi kolejne sygnalizatory świetlne i specjalne dojścia do krawędzi przejścia? Oby tylko nie kosztowały tyle, co przy Cegielnianej, bo na lokalnym samorządzie dokonany zostanie przedwyborczy lincz.

Kwestia rozpoczęcia inwestycji. Może i zacznie się w tym roku, ale szybciej przez ucho igielne przejdzie nie słoń, a mamut, niż zostanie ona ukończona. Oczywiście, cuda się zdarzają, ale to już zależało będzie od ambicji pana Burmistrza i podlegających mu urzędników – pieczątkowców. Z doświadczenia wiem, że zanim „wdrożą postępowanie”, umrze całe pokolenie, albo i trzy, tak przynajmniej było, jest i będzie z tucholską obwodnicą.

Podsumowując, przed nami wakacyjne, komunikacyjne, tucholskie piekło, które dodatkowo odstraszy i tak już nielicznych turystów.To prawdziwy eksperyment Filadelfia, choć bez USS Eldridge‚a w tle.

Ale, co ja tam wiem…

____________________

(mrf.)

Na pdst. tuchola.pl

Please follow and like us:
Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial
RSS
Follow by Email
Facebook
Facebook