wt. Wrz 17th, 2019

Telewizyjno – Filmowa Agencja Promocyjna

PRZYGOTUJMY SIĘ NA ZMIANY

6 min read

Rewolucji w przepisach kodeksu ruchu drogowego doczekali się wszyscy kierowcy. Warto wiedzieć, co i jak, żeby być świadomym, a niezaskoczonym. Zmiany w przepisach kodeksu ruchu drogowego dla kierowców, a dla przyszłych nowe kategorie praw jazdy na jednoślady i quady. Trudniej też będzie je zdobyć.

Zmiany w kodeksie drogowym dotyczą głównie punktów karnych i mandatów za konkretne przewinienia.

Już od lutego 2012 roku:

 

5 punktów karnych za rozmowę podczas jazdy przez telefon komórkowy bez zestawu głośnomówiącego. Do tego 200 zł mandatu.

4 punkty karne zamiast 2 za jazdę bez zapiętych pasów bezpieczeństwa, niezależnie od tego, czy zrobi to kierowca, czy pasażer. Do tego 100 zł mandatu.

6 punktów karnych zamiast 3 za przewożenie dziecka bez fotelika. Do tego 150 zł mandatu.

5 punktów karnych za parkowanie bez zezwolenia na miejscu dla inwalidów. Do tego 500 zł mandatu.

2 punkty karne za wjazd na skrzyżowanie, gdy nie ma możliwości zjazdu. Do tego 300 zł mandatu.

10 zamiast 9 punktów karnych za wyprzedzanie na przejściu dla pieszych. Do tego 200 zł mandatu.

10 zamiast 8 punktów karnych za wymuszenie pierwszeństwa na pieszym znajdującym się na pasach. Do tego 350 zł mandatu.

3 punkty karne za zakrywanie tablic rejestracyjnych. Do tego 100 zł mandatu.

2 punkty karne zamiast 1 za niestosowanie się do znaku „stop”. Do tego 100 zł mandatu.

5 punktów karnych za holowanie sanek za samochodem. Do tego mandat od 20 do 500 zł.

10 punktów karnych za przewożenie większej liczby osób niż wynika to z dowodu rejestracyjnego. Do tego 100 zł mandatu.

1 punkt karny za przekroczenie prędkości o mniej niż11 km/h. Za to wykroczenie jedyną karą będzie 50 zł mandatu.

 

Od stycznia 2013 roku zmienią się też zasady egzaminów na prawo jazdy.

19 stycznia 2013 r. Tego dnia oficjalnie wchodzą w życie zupełnie nowe przepisy dotyczące zdobywania prawa jazdy. Wszelkie szczegóły zostały opublikowane w Rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 5 września 2012.

 

Nowe kategorie praw jazdy – oficjalnie oficjalne

 

Kategoria prawa jazdy AM – Zastępuje kartę motorowerową i uprawnia do prowadzenia motorowerów i czterokołowców lekkich (np. niewielkich quadów, których masa nie przekracza330 kg, a prędkość maksymalna to45 km/h), o pojemności nie przekraczającej 50 cm3.

O to uprawnienie młodzi kierowcy będą mogli się ubiegać po ukończeniu 14 roku życia. Osoby, które ukończyły 14 lat i posiadają kartę motorowerową odpłatnie mogą ją wymienić na prawo jazdy AM bez konieczności zdawania egzaminu.

 

Wedle ustawy z dnia 5 stycznia 2011, osoby, które przed wejściem przepisów w życie ukończyły 18 lat, są uprawnione do poruszania się motorowerem.

Kategoria prawa jazdy A1 – (bez zmian) uprawnia do prowadzenia jednośladów o pojemności do 125 cm3 i mocy nie przekraczającej 11 kW (15 KM). Aby zdobyć to uprawnienie, należy mieć ukończone 16 lat.

 

Kategoria prawa jazdy A2 – największa nowość. Prawo jazdy tej kategorii uprawniało będzie motocyklistę do prowadzenia jednośladu 35 kW (47,5 KM). Rzecz jasna wprowadzenie tej kategorii ma zapobiec wsiadaniu młodzieży na mocne motocykle. Do uzyskania tej kategorii prawa jazdy wymagane jest ukończenie 18 lat.

 

Kategoria prawa jazdy A – bez zmian pozostaje zakres pojemności (można prowadzić wszystkie motocykle). Zmienia się jednak wiek potrzebny do uzyskania tej kategorii. Motocyklista może ubiegać się o dokument od 20 roku życia pod warunkiem, że od 2 lat jest posiadaczem kategorii A2. Jeśli ubiegający się nie posiada prawa jazdy kategorii A2, musi mieć ukończone 24 lata.

Ważne: Prawo jazdy AM, A1, A2 oraz A będą wydawane na okres 15 lat. Okres ten może zostać skrócony biorąc pod uwagę orzeczenie lekarskie. Po upływie tego czasu ważność traci jedynie dokument, niezdobyte uprawnienia.

 

Ważne: Kierowca, który posiada prawo jazdy kat. B jest uprawniony do poruszania się pojazdami określonymi w kategorii AM. Innymi słowy, posiadając prawo jazdy na samochód, można się poruszać motorowerami.

 

Zmiany w egzaminie teoretycznym i praktycznym

 

Kategoria B.

 

Zamiast na 18 pytań kandydat na kierowcę będzie musiał odpowiedzieć na 32. Dwadzieścia z nich będzie dotyczyć przepisów ogólnych. Ich znajomość będzie sprawdzana za pomocą pytań stawianych do krótkich materiałów filmowych, a egzaminowany będzie musiał udzielić odpowiedzi „TAK” lub „NIE”. Pozostałe pytania będą dotyczyły zagadnień związanych z wybraną kategorią prawa jazdy. Tu trzeba będzie wybrać z odpowiedzi „A”, „B” lub „C”.

 

Kategoria A1, A2.

 

Będzie 20 pytań. Na przeczytanie każdego z nich egzaminowany ma 20 sekund, a na odpowiedź TAK/NIE – 15 sekund. Są także pytanie A/B/C i na nie należy odpowiedzieć w czasie 50 sekund. Pytania są punktowane (max 74 punkty), a do wyniku pozytywnego trzeba mieć 68 punktów. Czas egzaminu – 25 min.

 

Totalne zmiany w stosunku do tego, co jest teraz nastąpią w przypadku części praktycznej.

Nie będzie znanej do tej pory jazdy na słynnej „ósemce” (rozumianej jako slalom w określonym liniami na nawierzchni kształcie). Motocyklista nadal będzie wykonywał slalom między dwoma pachołkami w kształcie ósemki, ale będzie wykonywał go w prostokącie o wymiarach 7x14m, określonym białymi liniami.

 

Slalom między bramkami ustawionymi z pachołków. Bramka będzie miała szerokość1,9 m, a będą one ustawione w odległości3,5 mod siebie.

 

Szybki slalom między pachołkami przy średniej prędkości30 km/h

Ruszanie na wzniesieniu – pozostaje bez zmian.

 

Ominięcie przeszkody przy prędkości50 km/h(na palcu znajdować się będzie urządzenie do pomiaru prędkości). Swoisty Test Łosia. Temat ze wszech miar kontrowersyjny. Na zamkniętym obiekcie, jakim egzaminacyjny plac manewrowy bez wątpienia jest, prędkość50 km/hjest ogromna. I sporo może pójść nie tak podczas wykonywania tego manewru. Za duża prędkość, za duże pochylenie w czasie omijania przeszkody, utrata przyczepności, a w skrajnym przypadku utrata panowania nad motocyklem i uderzenie w inny obiekt.

 

Ważne:

 

Każdy egzamin (kategoria) będzie miał osobny pojazd egzaminacyjny. Innymi słowy, motocykliści zdający na kategorią A2 będą egzaminowani na motocyklach o mocy nie przekraczającej47 KM(w jednym z WORDów usłyszeliśmy, że będzie to pojazd 400cc, ale nie mamy pojęcia, o jaki motocykl dokładnie chodzi), a motocykliści zdający na kat. A zostaną przeegzaminowani na motocyklach „dorosłych”, (których pojemność zapewne będzie oscylować w okolicach 600cc). I tak, zgadza się. Każdy motocykl będzie jeździł po tym samym placu manewrowym.

 

Trasa egzaminacyjna

 

Oficjalna trasa egzaminacyjna, która będzie wywieszona w WORDzie będzie obowiązywać jedynie dla kategorii AM. W przypadku pozostałych kategorii A1, A2 i A trasę egzaminator ustala na bieżąco mając na uwadze kryterium określone w paragrafie 25.1 czyli „Egzaminator przeprowadzający egzamin państwowy dobiera trasę przejazdu w trakcie egzaminu państwowego w taki sposób, aby natężenie ruchu (w godzinach szczytu) na elementach drogi określonych w tabeli nr 7 załącznika nr 2 do rozporządzenia nie było mniejsze niż 400 pojazdów na godzinę na jeden pas ruchu – nie dotyczy egzaminów państwowych prowadzonych w zakresie prawa jazdy kategorii AM i T.”

 

Pytanie, w jaki sposób owo natężenie ruchu będzie mierzone nasuwa się samo. Czy jest to tylko umowna, (ale jednak ustalona ustawicznie) kwestia, której i tak nie będzie sprawdzać? Czy ośrodki będą się powoływać na dane statystyczne?

 

 

Agnieszka Krizel