1 marca 2021

TELEWIZYJNO FILMOWA AGENCJA PROMOCYJNA

TUCHOLSKA OFICYNA KULTURALNA i SPOŁECZNA tokIs – press tv

Rząd usilnie szuka nowych źródeł dochodu stosując starą, wypróbowana metodę, zaczyna od ponownego złupienia tych najsłabszych – kierowców.

Oprócz nowych radarów montowanych na głównych arteriach pojawiły się nowe przepisy o których niewielu kierowców jeszcze wie. Czas pochylić się nie nad projektem, a nad nowym prawem, które Sejm wprowadził w czwartek, 21.01.2021. Czekamy na decyzję Senatu, ale to już tylko formalność. Klamka zapadnie 1 czerwca br.

Pieszy pod szczególną ochroną

Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Wprowadzono też dla kierowców obowiązek zmniejszenia prędkości przed przejściem dla pieszych. Na razie posłowie nie zdecydowali się za zapis, by pieszy oczekujący na przejście miał pierwszeństwo (tak jest w kilku krajach Europy). Takie zmiany nie są jednak wykluczone w niedalekiej przyszłości.

W noweli nałożono też na pieszych zakaz korzystania z telefonów komórkowych w sposób mogący mieć wpływ na bezpieczeństwo. Tak więc za rozmowę przez komórkę podczas przejścia przez jezdnię będzie można zostać ukaranym mandatem.

Jazda na zderzak

Kierujący pojazdem podczas przejazdu autostradą i drogą ekspresową jest obowiązany zachować minimalny odstęp między pojazdem, którym kieruje, a pojazdem jadącym przed nim na tym samym pasie ruchu. Odstęp ten wyrażony w metrach określa się jako nie mniejszy niż połowa liczby określającej prędkość pojazdu, którym porusza się kierujący, wyrażonej w kilometrach na godzinę. Przepisu tego nie stosuje się podczas manewru wyprzedzania.

Czas reakcji a jazda na zderzak

O co chodzi: Czas reakcji tzw. system dwusekundowy stosowany we Francji polega na tym, że przy danej prędkości wylicza się dystans, jaki samochód pokona w ciągu dwóch sekund, czyli w czasie reakcji kierowcy. Aby go uzyskać, należy podzielić prędkość przez 1,8 – wynik uznaje się jako bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu. I tak przy 50 km/h trzeba utrzymywać odstęp wynoszący 28 m, przy 100 km/h – 56 m.

W Niemczech wykorzystuje się inną metodę wyliczania dopuszczalnego odstępu: wystarczy podzielić aktualną prędkość przez 2, zatem jadąc 50 km/h pojazd musi jechać 25 m za poprzedzającym samochodem, 100 km/h – 50 m i tak dalej.

Czas reakcji ze strony kierowcy zwykle trwa od pół do półtorej sekundy. Jeżeli doliczyć dodatkowe pół sekundy na rozpoczęcie hamowania, samochód przez ten czas jedzie z taką samą prędkością i niebezpiecznie szybko zbliża się do hamującego auta przed nim.

Przepis ten będzie w praktyce trudny do wyegzekwowania.

W terenie zabudowanym 50 km/h przez całą dobę

Polska pozostawała do dziś jedynym krajem w Unii Europejskiej, który dopuszcza jazdę z prędkością 60 km/h w obszarze zabudowanym. Dlatego proponowana zmiana polega na tym, że prędkość dopuszczalna pojazdu albo zespołu pojazdów na obszarze zabudowanym ma wynosić 50 km/h bez względu na porę doby, zamiast obecnych 60 km/h w godzinach 23:00–5:00 oraz 50 km/h w pozostałych godzinach.

Nowe Prawo o ruchu drogowym uchwalone w czwartek, 21.01.2021 wejdzie w życie 1 czerwca 2021 r. Posłowie zdecydowali o opóźnionej dacie wejścia w życie nowych przepisów ze względu na to, że trzeba będzie przygotować kampanię informacyjną dot. ważnych zmian w przepisach.

 


(red.)

kurierlubelski.pl

Please follow and like us:
Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial
RSS
Follow by Email
Facebook
Facebook