21 października 2020

Stowarzyszenie S.O.S dla Tucholi informuje. Wytyczamy obwodnicę z mieszkańcami

2 min read

W czwartek (19 lutego) w Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy odbyło się spotkanie poświęcone dopracowaniu ostatecznej liczby i przebiegu wariantów obwodnicy Tucholi. Dzięki zaangażowaniu lokalnej społeczności zmodyfikowany został trzeci wariant. Zyskuje on pozytywne opinie mieszkańców, przedstawicieli samorządów oraz leśników.

– Wyłącznie z ekonomicznego punktu widzenia im krótsza obwodnica tym lepiej, bo zazwyczaj oznacza mniejszy wysiłek finansowy – mówi dyrektor ZDW w Bydgoszczy, Mirosław Kielnik. – Jednak nie budujemy dróg dla samej idei. One muszą w pierwszej kolejności rozwiązywać istotne problemy lokalnych społeczności. Staramy się też w możliwie najmniejszym stopniu negatywnie oddziaływać na środowisku. Stąd decyzja o modyfikacji jednego z wariantów. Został on wypracowany w trakcie spotkań z mieszkańcami Tucholi i okolic. Jego atutami jest częściowe wykorzystanie drogi powiatowej, zminimalizowanie liczby niezbędnych wycinek oraz ominięcie najcenniejszych obszarów przyrodniczych.

Trzeci wariant będzie liczył 14,2 km. Jego przebieg na odcinku od Bladowa do DW nr 237 Gostycyn-Tuchola pokrywa się z pozostałymi wariantami. Dalej korytarz obwodnicy wytyczono w kierunku miejscowości Świt. Ominie on tę miejscowość od południa. Dalej trasa tego wariantu III biegnie drogą powiatową w kierunku miejscowości Szumiąca. Na wysokości Płazowa odbija skrajem Borów Tucholskich na Płazowo. Tam będzie łączyć się z obejściem tej miejscowości od strony południowej, które zostało zaprojektowane w ramach przebudowy DW nr 240 Tuchola-Świecie.

– Kluczową sprawą jest dla nas to, by obwodnica omijała całą Tucholę, a nie jej część. Zdajemy sobie sprawę, że wszystkie z proponowanych wariantów przechodzą przez dolinę Brdy, która jest rezerwatem. Jednak innej alternatywy nie ma – podkreśla burmistrz Tucholi, Tadeusz Kowalski.

– Te rozwiązania satysfakcjonują mieszkańców. Warto podkreślić, że konieczność budowy obwodnicy w jednym z trzech zaproponowanych wariantów dostrzegają nie tylko radni, ale i środowisko leśników związanych z Tucholą – podkreśla Stanisław Welter, przewodniczący stowarzyszenia S.O.S. dla Tucholi, wspierającego przygotowania do budowy obwodnicy.

123.jpg

Proces przygotowania inwestycji do realizacji od końca 2013 roku prowadzi ZDW w Bydgoszczy. Pierwszym etapem, który ma zostać sfinalizowany do końca 2016 roku jest opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej dla najlepszego wariantu.

Wcześniej optymalny korytarz próbowało wytyczyć miasto. Żaden z przedstawionych wariantów nie został jednak zlecony do realizacji. Jeden z wariantów nie omijał osiedla Rudzki Most i wzbudził protesty. Z kolei alternatywny przebieg nie zyskał pozytywnej decyzji Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. W związku z tym prace koncepcyjne przerwano.

__________________________

Do tematu powrócimy [Przyp. red.]

__________________

(red.)

Mat. http://www.zdw-bydgoszcz.pl/

Please follow and like us:
Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial
RSS
Follow by Email
Facebook
Facebook