31 października 2020

Tuchola będzie wreszcie wolna od dziur w drogach!

3 min read

Od nowego tygodnia do lamusa odejdą stare metody naprawy dróg przez tucholskich drogowców! Władze miejskie wdrażają nową metodę naprawy miejskich arterii. Kończy się era wyrw w jezdni, źle położonych „łat asfaltowych”, połamanych krawężników i rozsypującego się bruku. Jak to możliwe? Wszystko za sprawą naszych mikroskopijnych przyjaciół – specjalnych bakterii. To metoda eksperymentalna. Z powodzeniem zastosowano ją przy budowie pasa startowego na bydgoskim lotnisku. Wystarczył tydzień, aby utwardzony tradycyjnymi metodami kawałek pola, zamienił się w równy jak stół pas, na którym lądują najcięższe samoloty pasażerskie.

Autorami pomysłu są Brytyjczycy, a ponieważ operatywne władze naszego regionu utrzymują rozliczne kontakty, zdecydowano, że Nasze Miasto stanie się pierwszym w Polsce, gdzie nowoczesna metoda zostanie ostatecznie przetestowana.

A zaczęło się to wszystko 24 listopada 2011 roku krótką notatką, która obiegła świat.

Zespół uczonych z University of Newcastle w W.Brytanii pracuje nad sposobami tworzenia przez bakterie substancji przypominającej cement. Może ona służyć do naprawy dróg i budynków – poinformował portal Daily Tech.

Zespół pod kierownictwem mikrobiologa Jennifer Hallinan, z University of Newcastle dokonał modyfikacji genetycznych typowej bakterii glebowej – Bacillus subtilis. W efekcie procesu zmiany genetycznej nowy szczep, zwany „BacillaFilla” produkuje z węglanu wapnia i materii organicznej, jako spoiwa twardą, ale elastyczną substancję przypominająca cement. Po zalaniu masą bakteryjną np. dziury w płycie cementowej czy w nawierzchni drogi, bakterie wnikają w strukturę szczeliny i zaczynają reprodukcję, tworząc twardą, spoistą masę. Po zalaniu masą szczeliny, bakterie stopniowo giną.

Kierująca zespołem Jennifer Hallinan ma nadzieję, iż jej odkrycie spowoduje, iż „plombowanie bakteryjne” znajdzie zastosowanie w naprawie dróg, murów, zniszczonych elewacji czy budynków starych lub naruszonych trzęsieniem ziemi.

„Znajdując drogę do przedłużenia okresu użytkowania istniejących struktur, możemy zredukować wpływ środowiskowy i poszukać bardziej trwałego rozwiązania w tej kwestii. To co proponujemy, może być użyte szczególnie w strefach trzęsień ziemi, gdzie tysiące budynków jest niszczonych, bowiem nie ma łatwego sposobu reperacji ich pęknięć i uczynienia ich konstrukcji z powrotem solidną” – twierdzi. Obecnie trwają prace nad określeniem, jak duże szczeliny można wypełniać w ten sposób i badania trwałości powstałej spoiny.

Z kolei Thomas Kosbau i Andrew Wetzler, dwaj amerykańscy wynalazcy, nagrodzeni w konkursie IIDA Awards 2010 twierdzą, że bakterie mogą pełnić nie tylko funkcje uszczelniające, ale tworzyć również wielkogabarytowe elementy, takie jak drogi i autostrady. Opracowali metodę produkcji alternatywnego asfaltu do budowy dróg.

Szczep Bacillus Pasteuri posiada właściwości utwardzające zwykły piasek do trwałego i wytrzymałego piaskowca. Bakterie dodane do piasku na placu budowy w ciągu tygodnia dokonują stężenia mieszaniny i powstania trwałej nawierzchni.

Metoda jest tania, wydajna i ekologiczna. Jest doskonałą alternatywą typowego asfaltu, do produkcji, którego wykorzystuje się tony szkodliwych substancji chemicznych i ropy naftowej.

 

Źródło

Please follow and like us:
Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial
RSS
Follow by Email
Facebook
Facebook