28 października 2020

Uważaj na przesilenie wiosenne

5 min read

Ostatnie tygodnie zimy są dla nas trudnym okresem, ponieważ odczuwamy spadek ogólnej kondycji i gorsze samopoczucie. Osłabienie, bóle głowy i kończyn, senność, łatwe męczenie, trudności z koncentracją, chwiejne nastroje i rozdrażnienie to częste w tym czasie dolegliwości. Może im towarzyszyć zwiększona podatność na różne infekcje wirusowe i bakteryjne, zwłaszcza górnych dróg oddechowych.


Na szczęście, objawy te nie świadczą o żadnej poważnej chorobie, a o tzw. przesileniu wiosennym, będącym jedynie reakcją organizmu na tryb życia, jaki prowadzimy zimą. W ciągu zimowych miesięcy znakomitą większość czasu spędzamy w pracy lub w domu, zaniedbując racjonalny tryb życia i aktywność fizyczną. To daje o sobie znać na przedwiośniu.

Brak regularnego ruchu i ćwiczeń powoduje gorszą kondycję, co można odczuć przy próbie podbiegnięcia do autobusu albo wchodzeniu po schodach jako zadyszkę.
Obfite i kaloryczne posiłki, na które zimą apetyt szczególnie się wzmaga, sprzyjają przyrostowi masy ciała. W konsekwencji okazuje się, że ubiegłoroczne ubrania stają się za ciasne, a nadwaga dodatkowo osłabia naszą kondycję.
Zimowa dieta jest zwykle uboższa w witaminy, toteż na przedwiośniu można odczuwać niedobory witaminowe.
Kilkunastotygodniowy brak słońca źle wpływa na samopoczucie, stąd pod koniec zimy częściej dopada nas gorszy nastrój, a nawet stany depresyjne. Większość naukowców tłumaczy te objawy niedoborem serotoniny, do której wytwarzania w mózgu niezbędne jest światło dzienne. Serotonina jest neuroprzekaźnikiem regulującym nastrój człowieka.

Na gorsze samopoczucie mają również wpływ częste zmiany temperatury, ciśnienia atmosferycznego i wiejące wiatry.
Objawy przesilenia wiosennego w dużej mierze wiążą się z naszym trybem życia, więc łagodzenie ich warto zacząć od zmian w rozkładzie dnia.
Nie zrywaj się rano gwałtownie z łóżka, jak tylko usłyszysz dzwonek budzika. Poleż jeszcze przez kilka minut przeciągając się, dzięki czemu twoje mięśnie, rozleniwione odpoczynkiem nocnym uzyskają odpowiednie napięcie.
Po wstaniu z łóżka otwórz, albo chociaż uchyl okno i wykonaj kilka głębokich, ale powolnych oddechów. W ten sposób dotlenisz się po całonocnym śnie.
Pamiętaj, aby zjeść pożywne śniadanie, które dostarcza organizmowi energii do działania. Powinno on składać się z węglowodanów, czyli np. pieczywa, jak również białka w postaci wędliny, jajka i sera. Kanapki najlepiej smakują ze sporą ilość surowych warzyw np. pomidorów, ogórków, sałaty, które są jednocześnie źródłem witamin. Do śniadania niezbędna jest odrobina masła roślinnego, ponieważ tłuszcz ułatwia przyswajanie witamin z warzyw.
Na przedwiośniu zadbaj również o swój sen. Ośmiogodzinny odpoczynek nocny znakomicie regeneruje organizm, a po dobrze przespanej nocy samopoczucie jest zdecydowanie lepsze. Aby dobrze zasypiać, unikaj picia po południu napojów pobudzających, np. mocnej herbaty, kawy albo coca-coli. Kolacja powinna być lekka i opierać się na produktach bogatych w tryptofan (aminokwas, który wykazuje działanie uspokajające), takich, jak: biały ser, mleko, mięso z indyka, ryby i banany.
Jeśli palisz papierosy, to organizm twój jest dodatkowo niedotleniony na skutek działania składników dymu tytoniowego, co pogarsza znacznie samopoczucie i kondycję. Dlatego wiosna jest dobrą porą na rzucenie tego nałogu, choć pozbycie się go nie jest łatwe, ale przy odpowiedniej motywacji – staje się realne!
Na wiosnę nieoceniony jest regularny ruch i ćwiczenia fizyczne, które znakomicie usprawniają i dotleniają organizm. Jednocześnie wydzielane w czasie wysiłku przez mózg, endorfiny i serotonina, poprawiają nastrój i wprowadzają w stan błogości. Aktywność fizyczną, należy wprowadzać stopniowo, w zależności od własnej wydolności, gdyż nadmierny wysiłek może po prostu zaszkodzić. Każdy trening należy zaczynać od kilkuminutowej rozgrzewki. Dla zdrowia najlepsze są dyscypliny stymulujące układ krążenia np. marsz, bieganie, jazda na rowerze i pływanie. Ćwiczyć należy około 20-30 minut i co najmniej 3 razy w tygodniu.
Na dobre samopoczucie ma wpływ również umiejętność radzenia sobie ze stresem. W okresie przesilenia wiosennego, warto nieco zwolnić tempo w pracy i w domu, rozdzielając sprawy na ważne i nie ważne oraz pilne i nie pilne. Rozluźniająco może działać regularne słuchanie muzyki relaksacyjnej lub uprawianie technik relaksacyjnych, np. jogi albo aromaterapia, którą w warunkach domowych może być wieczorna ciepła kąpiel z dodatkiem olejku lawendowego lub różanego albo ulubionych ziół.
Zadbaj, o jak najlepsze nasłonecznienie w ciągu dnia pomieszczeń w domu i w pracy, odsuwając zasłony i żaluzje, a wieczorami nie ograniczaj oświetlenia z żyrandoli i kinkietów. Zaobserwowano, że im więcej jest światła wokół nas, tym lepiej to wpływa na nasze samopoczucie.
Wczesną wiosną wciąż jemy jeszcze ubiegłoroczne warzywa i owoce, które zubożone są już w wartości odżywcze. Tymczasem, witaminy niezbędne są do prawidłowego funkcjonowania każdego organizmu. Aby dobrze odżywiać się na przednówku, trzeba poznać skład witaminowy różnych produktów, z których komponujemy swoje menu i zwiększyć udział warzyw i owoców w diecie. Warto pamiętać o mrożonkach, gdyż zachowują one większość niezbędnych dla nas witamin.

Przykre problemy zdrowotne, to nie wszystko, co może powodować przesilenie wiosenne. Okres ten, to również czas, kiedy zauważamy, jaki wpływ na nasz wygląd miała długa i mroźna zima. Nasza skóra po zimie jest nie tylko zszarzała, zmęczona, przesuszona i wrażliwa, ale również bardziej podatna na działania coraz mocniej operujących promieni słonecznych. W czasie przedwiośnia trzeba szczególnie o nią zadbać.

 Pomysły na przedwiosenne odprężenie:

1. Sauna – pomaga pozbyć się szkodliwych toksyn z organizmu.
2. Ciepła i aromatyczna kąpiel z dodatkiem ziół, np. rumianku, lawendy, lub innego ulubionego olejku.
3. Masaż – niekoniecznie w drogim salonie. Samodzielnie możesz wykonać na przykład odprężający masaż stóp (zaczynasz od śródstopia, przesuwając ucisk w kierunku łuku stopy, a następnie wymasowujesz każdy palec).
4. Książka i kino dobre na wszystko – jeśli dobra lektura i film sprawiają ci radość, nie rezygnuj z tych przyjemności. Robiąc to, co kochasz, łatwiej się odprężysz.
5. Kriokomora – leczenie bardzo niską temperaturą (-120-130 st. C) zwiększa odporność i podniesienia sprawności fizycznej. Krioterapia powinna być poprzedzona dokładnym badaniem lekarskim.
7. Grota solna – seanse w niej wzmacniają system odpornościowy i leczą nawracające infekcje, astmę, choroby płuc i oskrzeli, choroby przewodu pokarmowego, nerwice.
Kiedyś przejście z sezonu jesienno-zimowego, który zwykle bardzo się dłuży, w sezon wiosenno –  letni, nie wywoływało w ludziach tak drastycznych skutków. Jednak postęp techniczny, a wraz z nim ogrzewanie centralne, klimatyzacja, przetworzona żywność, zanieczyszczenia środowiska – coraz bardziej utrudniają łagodne przestawienie się na nowy sezon.

 Przesilenie wiosenne i niesione przez nie skutki, są coraz trudniejsze do uniknięcia. Nie jest to jednak niemożliwe. Trzeba jedynie zastosować się do prostych zasad i konsekwentnie się ich trzymać.

„Wiosna, wiosna, wiosna, ach to ty…” – bardzo by się chciało zanucić utwór Grechuty.

Agnieszka Krizel

Please follow and like us:
Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial
RSS
Follow by Email
Facebook
Facebook