28 października 2020

W naśladowaniu dobrych wzorów, nie ma niczego złego – Pętla Żuławska

4 min read

Wielokrotnie udowadnialiśmy fakt, że nasza Brda jest doskonałym kapitałem na przyszłość. Rzeka o charakterystyce górskiej, przy odrobinie dobrej woli i współudziale kapitału zewnętrznego może dać kolosalne zyski i pracę mieszkańcom całego powiatu. Nikt w to nie wierzy, bo nikt nie ma koncepcji stworzenia tak wielkiego przedsięwzięcia.  Pomysł wymagałby realizacji przez kilka lat. Całość należałoby podzielić na etapy w taki sposób, aby już sam początek zapewnił pierwsze zyski. Przedsięwzięcie nie powinno być próbą naśladowania kompleksu w Fojutowie, który byłby w znacznie gorszej sytuacji, gdybyśmy wykorzystali nie namiastkę rzeki (kanał), a wspaniałą Brdę. Turystyka, to złota żyła, jednak nie mogą się tą sprawą zająć nieudolni urzędnicy, choć władze powinny w tym projekcie partycypować. Powód jest prosty – ludzie chcą mieć pewność zatrudnienia. Czasy komuny głęboko zaszczepiły mieszkańcom tych terenów nieufność, do wszelkiej maści „prywaciarzy”.

Oczywiście sama Brda jako magnes nie wystarczy, należy w całym procesie wykorzystać absolutnie wszystkie walory tej ziemi, łącznie ze szkołami, których profil jest zbieżny z zapotrzebowaniem. Pierwszy krok już za nami, mamy wspaniale technikum o wyjątkowym profilu, bo leśnym, mamy uczelnię, która powinna wykształcić całe bataliony inżynierów środowiska. Bez wątpienia wszyscy mieliby pracę. Policzyliśmy to już kiedyś. Jednego turystę powinno „obsługiwać” pięciu pracowników, reszta to matematyka.

Chcieliśmy się przekonać o tym, czy gdzieś w Polsce ktoś wpadł na podobny pomysł. Nie trzeba było szukać zbyt daleko, pojechaliśmy do Gdańska, ściślej do dzielnicy tego miasta –  Sobieszewa.

 

Pętla Żuławska

Jest drogą wodną łączącą kilka akwenów rzecznych w województwach pomorskim i warmińsko-mazurskim. Budowa unikatowych portów żeglarskich, przystani i pomostów cumowniczych, to tylko cześć już zrealizowanych inwestycji w ramach „Pętli Żuławskiej”. Pod koniec maja 2012 r. zakończy się rewitalizacja ponad 300-kilometrowego szlaku wodnego, znajdującego się w delcie Wisły i Zalewu Wiślanego. Powstanie m.in. 300 nowych miejsc do cumowania dla jednostek pływających.

Projekt „Pętla Żuławska – rozwój turystyki wodnej. Etap I” obejmuje niezwykle atrakcyjny obszar wodny, którego oś stanowią szlaki wodne o długości 303,3 km, prowadzące Wisłą, Martwą Wisłą, Szkarpawą, Wisłą Królewiecką, Nogatem, Kanałem Jagiellońskim, rzekami Elbląg i Pasłęka. Pętla wkracza też na wody Zalewu Wiślanego o powierzchni 328 km. (to obszar niemal trzykrotnie większy od największego polskiego Jeziora Śniardwy).

 

Turysta trafi w wyjątkowe i zróżnicowane środowisko przyrodnicze, unikatowe w skali europejskiej, którego przykładem może być rezerwat Mewia Łacha czy Zatoka Elbląska. Pętla Żuławska oferuje niespotykany gdzie indziej w Polsce krajobraz obszarów depresyjnych, a także Mierzei Wiślanej czy Wysoczyzny Elbląskiej. Ponadto łączy obiekty związane z unikatowym w skali kraju dziedzictwem kulturowym Żuław Wiślanych, powstałym w wyniku ścierania się różnych kultur na przestrzeni wieków (obiekty sakralne, zamki gotyckie, mosty zwodzone, śluzy, domy podcieniowe, itp.).

 

Wreszcie, Pętla Żuławska to element Międzynarodowej Drogi Wodnej E70 biegnącej z Rotterdamu, przez berliński węzeł śródlądowych dróg wodnych, północną Polskę, do Kaliningradu, a dalej drogą wodną Niemna (Pregołą i Dejmą do Kłajpedy).

 

Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 6.4 „Produkty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym” z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013. Wartość projektu wynosi ponad 83 miliony złotych.

 

Opis projektu:

Realizacja projektu rozpoczęła się jesienią 2010 r. Już od czerwca 2012 r., kiedy zakończą się wszystkie prace, żeglarze, kajakarze i inni miłośnicy rekreacji wodnej będą mieli do dyspozycji nowe obiekty: porty żeglarskie w Elblągu, Krynicy Morskiej i Tolkmicku, przystanie jachtowe w Białej Górze, Malborku, Osłonce, Nowej Pasłęce, Braniewie i Błotniku, pomosty cumownicze w Tczewie i Drewnicy. Warunki nawigacyjne na rzekach Pętli Żuławskiej poprawi zelektryfikowanie śluzy Gdańska Głowa oraz przebudowa dwóch mostów – w Przegalinie i Nowej Pasłęce – ze stałych na zwodzone. Łącznie powstanie ok. 300 nowych miejsc do cumowania dla jednostek pływających.

 

Zastanówmy się przez chwilę, gdybyśmy wprowadzili kilka modyfikacji projektu i wymienione zabytki zastąpili naszymi, włączając w to symbole Borów Tucholskich włącznie z pomnikami przyrody, gdybyśmy stworzyli bazę noclegową z prawdziwego zdarzenia, łącznie z polami namiotowymi i dla kamperów z prysznicami, zasilaniem itd. Sprawa nabrałaby pewnych kolorów. Oczywiście nie trzeba budować jakichś śluz, czy innych wyrafinowanych urządzeń, ale stworzenie formy mariny dla kajaków, to byłoby coś. Ludzie, jako „zwierzęta stadne”, uwielbiają wspólne biesiady w pięknych i przygotowanych do tego celu miejscach.

A gdybyśmy mieli ich kilka…?

 

(red.)

Fot. TOKiS – PRESS

Please follow and like us:
Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial
RSS
Follow by Email
Facebook
Facebook