pt. Cze 5th, 2020

Wydarzenie kulturalne: Tucholanin, pan Piotr Grzywacz uczestnikiem III Międzynarodowego Kongresu Kultury Łowieckiej w Jachrance!

3 min read

Przeciętny mieszkaniec Europy rzadko jest dzisiaj świadom tego, że łowiectwo jest jednym z kluczowych zjawisk w dziejach, a bez kultury łowieckiej trudno sobie wyobrazić europejską kulturę pojmowaną całościowo.

Jednym z głównych celów zorganizowanego w tym roku III Międzynarodowego Kongresu Kultury Łowieckiej było właśnie uświadomienie sobie wzajemnie i opinii publicznej, co myślistwo – postrzegane w europejskiej perspektywie – nam pozostawiło jako ważną część naszej tożsamości. Myślistwo bowiem nie tylko wpisuje się w dzieje kultury uniwersalnej, ale uformowało kulturę odrębną, na którą składa się utrwalony i rozbudowany system zachowań. Kultura myśliwska może się pochwalić bogatą spuścizną materialną, która jest istotna nie tylko dla elitarnego, jak to się często podnosi, środowiska, ale dla nas wszystkich.

Rzadko to sobie uświadamiamy, że w Europie kultura myśliwska uformowała się z tradycji budowanej wokół łowów arystokratycznych. Z myślistwa wyrosła odrębna architektura, sztuki plastyczne, literatura.
Bez łowiectwa nie byłoby też ochrony zwierząt i lasu, a bez tego nie byłoby dzisiejszego myślenia o przyrodzie jako wspólnym dobru człowieka.

III Międzynarodowy Kongresu Kultury Łowieckiej adresowany był tak samo do braci myśliwskiej, jak i osób intersujących się kulturą i przyrodą. Istotną część kongresu stanowiła  międzynarodowa konferencja, podczas której zostały przedstawione zarysowane powyżej kwestie. M.in.  mowa była o ceremoniale łowieckim i jego wpływie na architekturę. Często sobie nie uświadamiamy, że wymogi ceremonialne, jakie musiała spełnić rezydencja myśliwska powodowały poważne przemiany w unowocześnianiu architektury mieszkalnej w ogóle, w tym takie jak wykształcenie się apartamentu.

Drugim ważnym problemem jest istota wielkich łowów organizowanych przez władców i środowiska arystokratyczne. Zjawiska te pozwalają zrozumieć ważność łowiectwa w przeszłości i jego wpływ na sztuki plastyczne, literaturę i muzykę.

Myślistwo było jednak nie tylko inspiracją dla artystów. Łowiectwo kreowało kultywowanie własnego dziedzictwa materialnego i niematerialnego. Przejawem tego są: odmienność broni myśliwskiej, meble wykonywane na potrzeby myśliwskie, muzyka odgrywana w czasie łowów, a także obyczaje łowieckie. O tym także będziemy rozmawiano na kongresowych spotkaniach w Jachrance nad Zalewem Zegrzyńskim od 30 sierpnia do 1 września 2013 roku.

W kongresie udział wziął znany tucholanin, pan Piotr Grzywacz, który w niezwykłym występie udostępnił swoją  wspaniałą kolekcję.

Pan Piotr zaprezentował swoje skarby – kolekcję unikalnych rogów na których gra jak nikt.  Drugiego dnia kogresu, około godziny 15-stej pan Piotr zaprezentował pokaz brzmienia tych niezwykłych muzycznych instrumentów myśliwskich.

Publiczność podziwiała brzmienie następujących rogów:

1. Róg bawoli XVIII w.
2. Róg węgierski
3. Róg antylopy KUDU z Afryki
4. Róg (drewniany) TUCHOLSKI
5. Róg carski 1903
6. Róg carski ćwierć księżyc
7. Róg francuski wielki
8. Róg francuski mały 1855
9. Róg leśny w Czechach
10. Róg księcia pszczyńskiego 1876
11. Róg wentylowy / koncertowy
12. Róg białowieski 1933
13. Róg Par force In B/Es
14. Róg Es
15. Róg clewinga 1936
16. Róg woliborski
17. Róg angielski ustnikowy
18. Róg angielski brzęczkowy
19. Róg Göringa mały 1936
20. Róg Göringa 1936 (mini róg)
21. Róg pół księżycowy Sauerlandu z Nadrenii Westfalii
22. Róg „na linijkę” w Łańcucie
23. Róg mgłowy „Pless” – polski – XX w.

(red.)

Na podstawie tekstu Prof. dr hab. Tadeusz J. Żuchowski
Przewodniczący Rady Naukowej Kongresu

kongreskultury.lowiecpolski.pl

Materiały fotograficzne: https://www.facebook.com/piotr.grzywacz.948