Zmianę Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Tuchola dokonuje się w związku z wprowadzeniem do realizacji w roku 2025 przedsięwzięcia inwestycyjne, których prawdopodobnie nie uda się zrealizować w bieżącym roku. głos oddajemy Burmistrzowi Tucholi.
- Przygotowanie dokumentacji na budowę infrastruktury rowerowej – Bladowo – 123 000,00 zł. Z uwagi na trudności związane z rozbieżnościami pomiędzy oczekiwaniami Gminy Tuchola, a Zarządem Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy w uzgodnieniu projektu zagospodarowania terenu, prace projektowe znacznie się przedłużają i nie uda się ich zakończyć w 2024 r.
- Opracowanie dokumentacji projektowej na budowę infrastruktury rowerowej miasta Tucholi – 329 000,00 zł. Ze względu na obszerny zakres zamówienia i długotrwały proces uzgodnieniowy, prace projektowe przedłużą się i nie uda się ich zakończyć w 2024 r.
- Budowa drogi nr 010708C, o długości 78,79 m (od km 0+003,00 do km 0+081,79) stanowiącej ul. Bażancią w Tucholi wraz z budową sieci kanalizacji deszczowej – 350 000,00 zł. Gmina Tuchola otrzymała dofinansowanie ze środków Rządowego Funduszy Rozwoju Dróg w wysokości min. 50% kosztów kwalifikowalnych zadania. Zadanie zamierzamy rozpocząć jeszcze w tym roku, jako zamówienie uzupełniające do zadania podstawowego, jakim jest „Budowa dróg gminnych: o nr 010817C, o długości 111,63 m (od km 0+009,35 do km 0+120,98) stanowiącej ul. Strzelecką, o nr 010743C, o długości 137,82 m (od km 0+008,39 do km 0+146,21) stanowiącej ul. Jastrzębią oraz nr 010781C, o długości 111,83 m (od km 0+009,55 do km 0+121,38) stanowiącej ul. Orlą w Tucholi wraz z budową sieci kanalizacji deszczowej”.
- Renowacja kamienicy mieszkalnej przy ul. Chojnickiej 27 w Tucholi – 70 000,00 zł. Gmina Tuchola na realizację zadania otrzymała dofinansowanie ze środków Rządowego Programu Odbudowy Zabytków w wysokości do 98% wartości zadania (promesa wspólna z dachem Urzędu Miejskiego). Obecnie jesteśmy po przetargu, czekamy na rozstrzygnięcie. Realizacja – dziewięć miesięcy od podpisania umowy.
- Remont dachu Urzędu Miejskiego w Tucholi – 410 000,00 zł. Gmina Tuchola na realizację zadania otrzymała dofinansowanie ze środków Rządowego Programu Odbudowy Zabytków w wysokości do 98% wartości zadania (promesa wspólna z kamienicą przy ul. Chojnickiej 27). Jesteśmy po pierwszym unieważnionym postępowaniu przetargowym – najkorzystniejsza oferta wyższa niż środki, które Gmina Tuchola zamierzała przeznaczyć na realizację zadania. Rozpisany został drugi przetarg. Realizacja – dziewięć miesięcy od podpisania umowy.
- Likwidacja barier w placówce edukacyjnej – Szkoła Podstawowa nr 2 w Tucholi – 100 000,00 zł. Zadanie uzyskało dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Osób Niepełnosprawnych w wysokości 55 000,00 zł. Realizacja do 31.07.2025 r.
- Likwidacja barier transportowych – zakup mikrobusa dla Środowiskowego Domu Samopomocy w Tucholi – 214 000,00 zł. Zadanie uzyskało dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Osób Niepełnosprawnych w wysokości 144 000,00 zł. Realizacja do 31.07.2025 r. Projekt zakłada likwidację barier transportowych dla 45 uczestników Środowiskowego Domu Samopomocy w Tucholi, które w stu procentach są osobami z niepełnosprawnościami intelektualnymi i problemami psychicznymi w stopniu umiarkowanym i znacznym. Specyfika zadania wymagała dokonania zamówienia jak najwcześniej, gdyż samochód musi zostać przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, a to wymaga czasu.
- Opracowanie dokumentacji projektowej na budowę sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości Przy Szosie Bydgoskiej, gmina Tuchola – II etap – 90 000,00 zł. W ramach przedsięwzięcia planuje się wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej II etapu budowy sieci kanalizacji sanitarnej dla miejscowości Przy Szosie Bydgoskiej, gmina Tuchola. Jesteśmy po rozstrzygnięciu kolejnego przetargu i należy zabezpieczyć środki na realizację zadania w celu podpisania umowy z wykonawcą.
Ponadto w WPF aktualizuje się podstawowe wielkości budżetowe w 2024 roku do wartości wynikających ze zmienionej uchwały budżetowej na 2024 r. w dniu 24 pażdziernika br. Dotychczasowy ujemny wynik budżetu – deficyt nie ulega zmianie i wynosi 9.283.452,76 zł. Planowany poziom zadłużenia planuje się utrzymać na dotychczas założonym poziomie tj. 18.695.250 zł, dokonuje się korekty w spłacie zadłużenia polegająca na rozłożeniu na podobnym poziomie spłat zadłużenia w latach 2025-2029 (średnio na poziomie ok. 3,3 mln – 4,1 mln zł) z dodatkową spłatą zobowiązania długoterminowego z wydatków na poziomie 576.100 zł rocznie w latach 2025-2029 związanego planowaną modernizacją oświetlenia ulicznego.
Po wprowadzonych zmianach uchwała w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2024-2030 jest dokumentem opracowanym bardzo ostrożnie i realnie spełniając obecnie wymogi formalne w zakresie spłaty zadłużenia wynikające z art. 243 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Zmieniona uchwała w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Tuchola na lata 2024-2030 wraz z prognozą spłaty długu jest dokumentem obrazującym kształtowanie się podstawowych wielkości budżetowych w okresie spłaty dotychczas zaciągniętych zobowiązań kredytowych przypadających na lata 2024-2030.
Spłata zobowiązań kredytowych dotyczy zobowiązań zaciągniętych w latach 2018-2023 oraz prognozowanych jakie zamierza się zaciągnąć w 2024 roku. WPF uwzględnia wszystkie wielkości budżetowe wynikające z uchwały budżetowej na 2024 r. oraz opiera się o dane z wykonania budżetu za rok 2023 r. i lata wcześniejsze. WPF wykazuje po stronie przychodów środki w kwocie 1.683.452,76 zł środki stanowiące wykonane a niewykorzystane środki pieniężne na rachunku bieżącym budżetu, wynikające z rozliczenia dochodów i wydatków nimi finansowanych związanych ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu określonymi w odrębnych ustawach oraz wynikających z rozliczenia środków określonych w art. 5 ust. 1 pkt 2 i dotacji na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego z udziałem tych środków (cyt. art. 217 ust. 2 pkt 8 ustawy o finansach publicznych – źródła finansowania deficytu).
Są to środki pobrane lub otrzymane a niewykorzystane na działania w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi, zadania w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi, zadania w zakresie finansowania środkami z Funduszu Pomocy zadań edukacyjnych dzieci w terenu Ukrainy oraz z opłat środowiskowych.
Dodatkowo po stronie przychodów angażuje się środki w kwocie 500.000 zł w finansowanie deficytu – wydatków, będące środkami z nadwyżki z lat ubiegłych. Po obecnej zmianie WPF zakłada w 2024 r. realizację budżetu z ujemnym wynikiem finansowym w wysokości 9.283.452,76 zł, który w wysokości 7.100.000 zł zostanie sfinansowany planowanym kredytem bankowym (jego spłata została uwzględniona w latach 2028-2029), w kwocie 1.683.452,76 niewykorzystanymi środkami z roku ubiegłego oraz w kwocie 500.000 środkami z nadwyżki z lat ubiegłych.
Obecnie deficyt jest ustalony na poziomie umożliwiającym jego sfinansowanie z kredytu bankowego oraz z niewykorzystanych środków z roku poprzedniego.
Niestety realizacja ubiegłorocznego budżetu zamknęła się wynikiem ujemnym na poziomie 5.691.097,43 zł (udało się go znacznie zmniejszyć z planowanej wielkości 10.426.355,84 zł). Należy wskazać, iż w ubiegłym roku udało się odstąpić od zaciągnięcia kredytu w wysokości 2.500.000 zł na sfinansowanie deficytu (zaciągnięto jedynie kredyt w kwocie 3.414.750 zł na sfinansowanie zaplanowanych rozchodów).
Prognoza spłaty długu w 2024 r. uwzględnia poziom środków w wysokości 661 tys. zł na roczną obsługę zadłużenia. Należy zaznaczyć iż powyższe koszty pomimo znacznych spłat zadłużenia są na bardzo wysokim poziomie z uwagi na wysokie stopy procentowe. Proponowana uchwała bardzo ostrożnie prognozuje wielkości budżetowe w 2024 roku. Należy zaznaczyć, iż przyjęte wydatki są znacznie niższe od szeroko zgłaszanych potrzeb. Niestety trudna sytuacja finansowa w kraju, spowodowała zmniejszenie wysokości transferów przekazywanych z budżetu państwa (subwencji, dotacji) w stosunku do potrzeb gminy.
Ograniczone możliwości w kreowaniu dochodów własnych gminy powodują, iż w trudnych okresie spowolnienia gospodarczego będziemy musieli znacznie ograniczyć wydatki. Wydaje się, iż samorządy w roku bieżącym będą w bardzo trudnej sytuacji spowodowanej nadal rosnącymi cenami ciepła i energii elektrycznej, towarów i usług, presją zgłaszanych wzrostów wynagrodzeń.
Wieloletnia Prognoza Finansowa (WPF) Gminy Tuchola sporządzona na okres 2024-2030 obejmuje okres spłaty dotychczasowych zobowiązań kredytów długoterminowych zaciągniętych w latach 2018-2023 na dofinansowanie zadań inwestycyjnych oraz dodatkowo zakłada spłatę zobowiązań w wysokości 9.100.000 zł jaką w roku 2024 r. gmina zamierza zaciągnąć na sfinansowanie deficytu – 7.100.000 zł i spłatę rozchodów – 2.000.000 zł.
Spłaty kredytów planowanych do zaciągnięcia w 2024 r. rozłożono na okres 2025 do 2029 roku (z wyłączeniem 2027 roku, w którym zaplanowano spłatę kredytu w kwocie 3.414.750 zł zaciągniętego w 2023 r.). Ponadto w ramach zobowiązań bieżących zaplanowano w latach 2025-2029 środki na ewentualny projekt związany z modernizacją oświetlenia ulicznego z jednoczesną redukcją poziomu świecenia opraw. Na powyższe przedsięwzięcie w latach 2025- 2029 zabezpieczono łącznie 2.880.500 zł tj. 576.100 zł rocznie.
Szacowane koszty spłaty zobowiązań długoterminowych (koszty obsługi długu) zostały obliczone w oparciu o dane uzyskane z banków kredytujących inwestycje (BGK Toruń, BS Tuchola oraz opracowania własne).
Należy wskazać, iż powyższe wartości mogą ulec znacznym zmianom wskutek szybko wprowadzanych wzrostów podstawowych stóp procentowych. Z wyjątkiem 2024 r. WPF nie zakłada dalszego zwiększania poziomu zadłużenia. Na bieżąco podejmuje się kroki w celu minimalizowania i racjonalizacji wydatków bieżących naszego samorządu, które mają służyć obniżeniu poziom deficytu. Finansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych zawartych w WPF w latach 2025-2030 zostało oparte o dochody bieżące.
Niestety z uwagi na realność prognozy nie ujęto w latach 2025-2030 dochodów majątkowych, jakie gmina zamierza pozyskać na sfinansowanie inwestycji. Pozyskane w trakcie roku środki zewnętrzne na inwestycje pozwolą na zwiększenie poziomu tych wydatków. Zaplanowane tegoroczne dochody majątkowe na dofinansowanie inwestycji wynikają z realizowanych inwestycji. Szczegółowe uzasadnienie wydatków majątkowych – inwestycyjnych zaplanowanych w WPF na 2024 r. w łącznej wysokości 22.952.123,82 zł zawiera uchwała budżetowa.
Poniżej przedstawiamy objaśnienia do wielkości budżetowych przedstawionych w okresie prognozowania 2024-2030. Nowa opracowana prognoza finansowa zakłada bezpieczny wzrost dochodów I wydatków budżetu.
W całym okresie prognozy zakłada się podobny wzrost poziomu dochodów i wydatków budżetu. Zaplanowane wielkości budżetowe w latach 2024-2030 pozwalają na ustalenie takiego wyniku budżetu, który umożliwi uzyskanie środków (nadwyżek) niezbędnych dla sfinansowania spłat bieżących zobowiązań kredytowych (tzw. rozchodów) oraz pozwoli na zabezpieczenie środków własnych (na poziomie od kilku do kilkunastu milionów złotych) na finansowanie inwestycji.
Planowanie poszczególnych źródeł dochodów bieżących zostało dokonane bardzo bezpiecznie w oparciu o informację z wykonania wielkości z ostatnich lat uwzględniając planowaną dynamikę wzrostów poszczególnych źródeł dochodów bieżących. Fakt znacznego obniżenia wydatków w roku 2025 w stosunku do roku bieżącego (różnica stanowi prawie 6 mln zł) wynika z okoliczności określenia na niskim poziome wydatków majątkowych finansowanych wyłącznie o dochody własne (nie uwzględnia inwestycji, na które gmina stara się otrzymać dofinansowanie).
Dochody gminy z udziałów w podatkach dochodowych stanowiących dochód budżetu państwa (PIT, CIT) są kluczowych źródłem dochodów gminy, jednak z uwagi na wprowadzanie zmian w ramach strategii „Polski Ład”, brak informacji co do dalszej strategii podatkowej państwa są bardzo trudne do oszacowania w dłuższym okresie czasu. Szacunki przedstawione przez MF na 2024 r. dotyczące wpływów z udziałów w PIT w kwocie 18.005.648 wskazały ich znaczący wzrost (ok. 4,5 mln zł ) w stosunku do roku bieżącego.
Mamy nadzieję i tendencja wzrostu tej grupy dochodów utrzyma się w latach kolejnych na poziomie ok. 8-14% (przyszłoroczny wzrost w stosunku do bieżącego wynosi ok. 33%). W prognozie WPF zakłada się stabilny coroczny wzrost dochodów z udziału w podatku dochodowym od osób prawnych z kwoty 873.298 zł w 2029 roku, poprzez 1.000.000 zł w roku 2025 i dalszym corocznym wzrostem w wysokości ok. 100 tys. zł do pułapu ok. 1,5 mln zł w 2030 r. Dochody z poszczególnych źródeł subwencji ogólnej dla gminy (części wyrównawczej, równoważącej, oświatowej) zostały oszacowane w oparciu o zaobserwowane tendencje wzrostowe w ostatnich trzech latach, zatem przyjęto w latach 2024-2030 ich coroczny wzrost na poziomie ok. 8-10% (obecnie aktualizacja i przyjęcie corocznego wzrostu na poziomie ok. 3-4 mln zł).
Prognozy wpływów z dotacji i środków przeznaczonych na cele bieżące (głównie z budżetu państwa) zostały oparte o wartości przekazywane gminie w latach poprzednich, z uwzględnieniem zaniechania realizacji wypłat świadczeń wychowawczych w trakcie 2022 roku oraz tendencją wzrostu tych transferów dotacyjnych w trakcie roku.
Szacunki pozostałych dochodów bieżących oparto na wpływach osiąganych w ostatnich latach, z kolejnym ich niewielkim wzrostem w okresie prognozy (bardzo zróżnicowana grupa wpływów ze zmienną dynamiką w ich poszczególnych źródłach – od podatków po np. wpływy ze świadczonych usług czy dzierżaw). Wpływy z podatku od nieruchomości, najważniejszej grupy własnych dochodów podatkowych gminy, zaplanowano z corocznym wzrostem na poziomie ok. 1 mln zł tj. ok. 7-8% (przyrost bardzo realny z uwagi na zwiększającą się podstawę opodatkowania oraz kroczącą waloryzację stawek na poziomie niższym niż inflacyjny wzrost maksymalnych stawek podatku). Dochody majątkowe, z wyjątkiem 2024 roku w którym wykazano dochody pozyskane na dofinansowanie inwestycji na poziomie ok. 17 mln zł zostały zaplanowane w oparciu o sporządzone szacunki dotyczące sprzedaży nieruchomości gminnych.
W całym okresie prognozowania zakłada się stały poziom wpływów w wysokości ok. 2-3 mln zł rocznie, głównie ze sprzedaży działek pod budownictwo mieszkaniowe, działek pod działalność produkcyjno-usługową w tworzonej strefie przemysłowej oraz ze sprzedaży nieruchomości pod działalność mieszkalno-usługową. Szacowanie w latach 2024 i następnych dochodów majątkowych ze sprzedaży na podwyższonym poziomie w stosunku do roku bieżącego jest możliwe z uwagi na podniesienie atrakcyjności tych działek wskutek planowanego uzbrojenia ich w media oraz podniesienie standardu infrastruktury drogowej i oświetleniowej miasta.
Należy wskazać, iż poziom dochodów majątkowych jest niejednokrotnie związany z poziomem realizowanych wydatków majątkowych. W niniejszej prognozie (jak wcześniej zaznaczono) dla bezpieczeństwa w latach 2025-2030 celowo nie zaplanowano dochodów majątkowych na dofinansowanie zadań inwestycyjnych (pozyskane w okresie prognozowania bezpośrednio podwyższą poziom wydatków inwestycyjnych).
Bardzo ostrożnie zaplanowano stronę wydatków gminy, których wartości ogółem w okresie prognozy wzrosną z poziomu 134 mln w 2024 roku do ponad 171,5 mln w 2030 r. (kolejne lata prognozy 2025-2030 wskutek ostrożności nie zakładają dużego poziomu wydatków majątkowych, dodatkowo trudno przewidzieć w jakim kierunku będą się rozwijały poszczególne obszary działalności inwestycyjnej gminy, z uwagi na możliwości pozyskiwania środków zewnętrznych). Bardzo szybko wzrastającym obciążeniem finansowym dla gminy jest zabezpieczenie środków na sfinansowanie wynagrodzeń wraz pochodnymi.
Wprowadzane w szybkim tempie ustawowe wzrosty najniższego wynagrodzenia (sięgające prawie 20%) przekładają się bezpośrednio na wzrosty pozostałych uposażeń pracowników zatrudnionych we wszystkich jednostkach gminy co powoduje nieuniknione tempo wzrost wynagrodzeń na poziomie ok. 6% z kwoty prawie 59 mln zł w roku 2024 do 70,5 mln zł w roku 2030. Niestety należy przypuszczać, iż tempo wzrostu tej grupy wydatków wskutek zmian ustawowych może być znacznie wyższe w stosunku do zakładanego w niniejszej prognozie, dlatego w tym obszarze będzie ona wymagała odpowiedniej aktualizacji. Prawdopodobieństwo wzrostu wynagrodzeń ponad zakładany wskaźnik jest dość znaczne, z uwagi na zapowiadane wzrosty wynagrodzeń pewnych grup zawodowych sfery budżetowej np. pracowników opieki i nauczycieli.
Poziom wydatków bieżących w okresie prognozowania uwzględnia obligatoryjny poziom środków gminy zabezpieczony na obsługę długu gminy tj. zobowiązań kredytowych uruchomionych w ostatnich latach na dofinansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych (poziom powyższych środków wynosi od 661 tys. zł w 2024 roku do 50 tys. zł w końcowym okresie spłaty zadłużenia.
Realizacja tak zaplanowanych wielkości budżetowych w okresie prognozowania pozwala na wygospodarowanie tzw. nadwyżki operacyjnej tj. własnych środków na sfinansowanie zadań głównie inwestycyjnych – wydatków majątkowych. Ich wysokość w okresie prognozy (z wyłączeniem roku 2024) oszacowano na poziomie ok. 11 mln zł (przy założeniu, iż będą to środki na zabezpieczenie wkładu własnego przewiduje się iż, zrealizowane nakłady na inwestycje mogą być znacznie wyższe).
Należy wskazać, iż planowanie nakładów inwestycyjnych w długim okresie prognozy wiąże się z dużym ryzykiem niedoszacowania, przeszacowania z uwagi na zmieniające się otoczenie ekonomiczne, społeczne, technologiczne. W ostatnim latach zaobserwowano znaczący wzrost kosztów niezbędnych dla sfinansowania sfery oświaty, opieki społecznej zatem zabezpieczenie środków na sfinansowanie tych obszarów może bezpośrednio osłabić możliwości inwestycyjne gminy. Obecnie trudno przewidzieć w jakim kierunku będzie zmierzać działalność inwestycyjna gminy. Głownie będzie uzależniona od możliwości pozyskiwania środków zewnętrznych, od kierunków i źródeł finansowania określonych w założeniach naszego kraju i UE (przewiduje się, iż będą to inwestycje skierowane na finansowanie infrastruktury OZE oraz w zakresie ochrony środowiska – głównie ochrony powietrza i wód).
Założonym głównym celem opracowywanej wieloletniej prognozy finansowej jest określenie sytuacji finansowej jednostki samorządu terytorialnego w okresie spłaty posiadanego długu. Sytuacja finansowa gminy musi być na tyle dobra, aby umożliwiała terminowe regulowanie zobowiązań kredytowych gminy, wynikające już z zaciągniętych umów kredytowych oraz z nowych potencjalnych zobowiązań, jakie gmina zamierza pozyskać w okresie prognozy.
Planowana kwota długu Gminy Tuchola na koniec 2023 r. wyniosła 8.714.750 zł. Mając na uwadze zaplanowane w 2024 r. nowe przychody w formie kredytu w kwocie 7.100.000 zł na sfinansowanie deficytu i w kwocie 2.000.000 zł na spłatę rozchodów, dodatkowe zobowiązania z tytułu modernizacji oświetlenia (2.880.500 zł) szacuje się, iż maksymalny poziom długu na koniec 2024 r. wyniesie 18.695.250 zł.
W okresie 2024-2030 ujęto łącznie 17.814.750 zł na spłatę rat kapitałowych dotychczasowego i planowanego (z roku 2021 i roku 2024) zadłużenia długoterminowego oraz ponad 2 mln zł na obsługę tego długu (w roku 2024 poziom środków na obsługę zadłużenia wynosi 661 tys. zł, w kolejnych latach będzie następował spadek wydatków związanych z obsługą długu wskutek corocznej sukcesywnej spłaty zadłużenia).
Należy wskazać, iż dopuszczalny w najbliższych latach poziom rocznej spłaty długu oscyluje w granicach 2-3 mln zł, zatem przyszłoroczny wysiłek gminy w zakresie spłaty zadłużenia na poziomie 3,3 mln zł jest znacznym wyzwaniem w okresie osłabienia sytuacji finansowej naszego samorządu spowodowany zauważalnym już spowolnieniem gospodarczym.
Zwiększanie poziomu zadłużenia, bez proporcjonalnego wzrostu dochodów budżetowych, głównie ze sprzedaży majątku może spowodować niewypełnienie warunków ostrożnościowych, jakie wskazuje ustawa o finansach publicznych. Wykonanie budżetu za okres 2023 z uwzględnieniem rzeczywistego poziomu zadłużenia gminy, wskaże możliwości gminy w zakresie ewentualnego zaangażowania oszczędności z roku bieżącego w finansowanie przyszłorocznych wydatków oraz pozwoli na zaktualizowanie wskaźników obrazujących możliwości spłaty zobowiązań.
W załączniku przedsięwzięć inwestycyjnych przedstawiono głównie zadania inwestycyjne, których realizację rozpoczęto w 2023 r. i planuje się je zakończyć w roku 2024. Dodatkowo wskazuje się zadania, na realizację których zamierza się pozyskać w kolejnych latach środki zewnętrzne. Ponadto załącznik przedsięwzięć uwzględnia w latach 2025-2029 w ramach zobowiązań bieżących środki na sfinansowanie projektu dotyczącego modernizacji oświetlenia ulicznego z jednoczesną redukcją poziomu świecenia opraw.
Na powyższe przedsięwzięcie w latach 2025-2029 łącznie zabezpieczono 2.880.500 zł tj. 576.100 zł rocznie. Podsumowując należy stwierdzić, iż zaproponowana uchwała w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2024-2030 jest dokumentem opracowanym bardzo ostrożnie i realnie spełniając obecnie wymogi formalne w zakresie spłaty zadłużenia wynikające z art. 243 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Do ustalenia relacji określonej w art. 243 ust. 1 ustawy o finansach publicznych na lata 2022-2025 zgodnie z podjętym Zarządzeniem Burmistrza Tucholi Nr 120.152.2021 z dnia 15 grudnia 2021 r. przyjęto okres siedmiu lat do wyliczenia średniej arytmetycznej relacji dochodów bieżących powiększonych o dochody ze sprzedaży majątku oraz pomniejszonych o wydatki bieżące do dochodów bieżących budżetu.
(red.)
V sesja RM mat. sesyjne
Mat. filmowy zapis z kamery UM.