Dzisiaj w oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy została podpisana umowa na projekt oraz budowę obwodnic Kamienia Krajeńskiego i Sępólna krajeńskiego w ciągu drogi krajowej nr 25. W briefingu prasowym wzięli udział Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak oraz parlamentarzyści.
Budowa obwodnic Kamienia Krajeńskiego i Sępólna Krajeńskiego w ciągu DK25 jest jedną z inwestycji, która wkracza w etap realizacji, w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Wybudowane zostaną w klasie GP (droga główna ruchu przyśpieszonego).
Obwodnica Kamienia Krajeńskiego będzie mieć długość 2,5km i prowadzić będzie od ronda w ciągu ul. Sępoleńskiej, przez most nad rzeką Kamionką i włączy się do obecnej drogi krajowej nr 25 niedaleko miejscowości Orzełek.
Obwodnica Sępólna Krajeńskiego wyniesie 6,4 km długości. Na początku przejdzie mostem nad ciekiem wodnym, by kolejno przeciąć linię kolejową Chojnice – Nakło nad Notecią pod wiaduktem, następnie trasa będzie prowadzić równolegle do linii kolejowej. Inwestycja przewiduje wybudowanie ronda na przecięciu z drogą wojewódzką 241 oraz mostu w miejscu przecięcia doliny rzeki Sępolenka. Powstanie również rondo przy włączeniu do obecnego przebiegu drogi krajowej nr 25.
Obwodnice zostaną zaprojektowane i wybudowane przez firmę Mirbud – łączny koszt budowy wyniesie 150 mln zł. Zakończenie realizacji przewidziane jest na początek 2028 roku. Budowa obwodnic ma na celu wyprowadzenie ruchu ze ścisłego centrum obu miejscowości, jednocześnie usprawniając płynność ruchu na trasie Bydgoszcz – Koszalin. Obwodnice poprawią bezpieczeństwo, komfort życia mieszkańców i stan środowiska.
Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił istotę podpisanych umów, na które mieszkańcy Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego czekali bardzo długo.
Podpisaliśmy dzisiaj dwie bardzo ważne umowy na obwodnice, które przebiegają w ciągu drogi krajowej nr 25 Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego. To są dwie drogi, które dotychczas czekały na swoją obwodnicę. Wiele osób zabiegało o to, żebyśmy jak najszybciej zaprojektowali i wyłonili wykonawcę tego typu nowych rozwiązań komunikacyjnych, które służą i zwykłej komunikacji w tych miejscowościach i międzyregionalnej, i krajowej i także ogrywają ważną rolę jeżeli chodzi o transport
– zaznaczył, dodając, że życie w miejscu, które jest pozbawione hałasu i wolne od zanieczyszczeń jest kluczowe dla mieszkańców. Podkreślił również potrzebę odpowiadania na zapotrzebowanie i oczekiwania
Dzisiaj każdy chce żyć w takim miejscu, które jest wolne od wszelkiego rodzaju hałasu, tumultu, od zanieczyszczeń, dlatego planujemy wybudowanie jak największej liczby tego typu obwodnic i innych rozwiązań komunikacyjnych, które z jednej strony ułatwią transport i komunikację, ale z drugiej strony pozwolą w normalny sposób żyć tym osobom, które wybrały te szczególne miejscowości jako swoje miejsce do życia. Jako Państwo, jako Ministerstwo Infrastruktury, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dbamy o to, aby jak najszybciej odpowiadać na zapotrzebowanie i oczekiwania mieszkańców i wybudować tego typu inwestycje. Bardzo się cieszę, że mamy za sobą najtrudniejszy etap, czyli przygotowania, etap budowalny.
Burmistrz Kamienia Krajeńskiego Natalia Marciniak wykazała nadzieję, że nie będzie żadnych trudności związanych z budową, dzięki czemu jej realizacja się nie opóźni. Wskazała także jak istotna jest to inwestycja dla mieszkańców regionu.
Jest to bardzo dobry dzień dla gminy Kamień Krajeński. Myślę, ze mogę śmiało powiedzieć, że jest to przełomowy i historyczny moment. Dla mieszkańców gminy Kamień Krajeński jest to coś, na co bardzo długo czekamy. Od wielu lat zmagamy się z uciążliwościami związanymi z natężonym ruchem, zwłaszcza przez miasto Kamień Krajeński. W końcu ta chwila nadchodzi i myślę możemy spokojnie odetchnąć, że to się naprawdę dzieje.
Inwestycja budowy obwodnic zostanie zrealizowana z uwzględnieniem konieczności ochrony przyrody, otaczających zabytków i zasobów naturalnych. Wzięto pod uwagę kwestię ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiadujących. W ramach ograniczenia negatywnego oddziaływania wybudowanych obwodnic, zostanie wykonany ekran akustyczny o łącznej powierzchni 166 m2. Inwestycja przewiduje także stworzenie odpowiednich warunków migracyjnych dla zwierząt, w ramach czego zostaną wybudowane przejścia, a nasadzenia zieleni otoczą okolice obwodnic. Projekt przewiduje również umieszczenie skrzynek lęgowych dla ptaków.
(red.)
UW – Bydgoszcz
gov.pl