PRZYPOMINAMY!
Właściciele nieruchomości niezamieszkałych oraz przedsiębiorcy MAJĄ OBOWIĄZEK ZAWRZEĆ UMOWĘ NA ODBIÓR ODPADÓW KOMUNALNYCH
- Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, lecz powstają odpady komunalne, zobowiązani są do zawarcia indywidualnych umów cywilno-prawnych na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z przedsiębiorcą wpisanym do rejestru działalności regulowanej.
- Obowiązek ten dotyczy każdego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, w wyniku której powstają odpady komunalne (lokale/punkty handlowe, lokali gastronomicznych, obiekty użyteczności publicznej, zakłady rzemieślnicze/produkcyjne/usługowe itp.) a także właściciela nieruchomości o funkcji rekreacyjnej, który nie złożył deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi do Burmistrza Tucholi
- W sytuacji, gdy nieruchomość posiada dwie części tj. przeznaczoną na cele mieszkaniowe oraz przeznaczoną na działalność gospodarczą, właściciele nieruchomości powinni:
- uiszczać do gminy opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi – za część dotyczącą nieruchomości zamieszkałej, zgodnie ze złożoną do Burmistrza Tucholi deklaracją o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
- zawrzeć z podmiotem uprawnionym dodatkową umowę na odbiór odpadów komunalnych – na część nieruchomości niezamieszkałej (na której prowadzona jest działalność gospodarcza).
Uwaga! Obowiązek zawarcia umowy na odbiór odpadów spoczywa na prowadzącym w danym lokalu działalność i wytwarzającym odpady, chyba, że umowa najmu stanowi inaczej.
Niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego z odpadami komunalnymi z nieruchomości niezamieszkałej.
- Gmina Tuchola prowadzi ewidencję umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ustawy.
- Właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do udokumentowania posiadania umowy na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych poprzez okazanie umowy i dowodów uiszczania opłat za te usługi.
Uwaga! Brak posiadania aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych, skutkować będzie:
- nałożeniem kary grzywny,
- wszczęciem postępowania nakazującego wykonanie tego obowiązku decyzją administracyjną na podstawie art. 5 ust. 7 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Każdy właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązany jest do segregacji odpadów komunalnych wg następujących frakcji: papier, metale, tworzywo sztuczne, szkło, odpady opakowaniowe wielomateriałowe, bioodpady i popiół.
Podstawa prawna:
(red.)
Mat. BiP Tuchola
Fot. mrf.