0 9 min 3 lata

Już wkrótce czeka nas parkingowa rewolucja, dotyczy ona wielu tucholskich ulic. W tej chwili i aż do początków maja,  płatne dotychczas strefy parkowania stały się darmowe, taka decyzję podjął burmistrz i jest ona trafioną. Co wydarzy się później, kiedy okres przejściowy się zakończy?

Materiał inspirowany pytaniami mieszkańca Tucholi – pana Marka.

****

Przypomnijmy temat, który na elektronicznych łamach TOKiS – PRESS TV był już wielokrotnie poruszany. Płatne strefy parkowania powstają po to, aby każdy miał okazję zaparkowania swojego pojazdu w zależności od potrzeb. Dotyczy to zarówno mieszkańców jak i gości odwiedzających Tucholę. W ten prosty sposób miasto uniknie ciągnącego się od wielu lat blokowania miejsc parkingowych przez osoby, które swoje pojazdy ustawiają w tym samym miejscu przez większość dnia. Tak np. przed pandemią działo się np. przy ulicy Nowodworskiego, na parkingu sąsiadującym z pasażem handlowym. Podobnie bywało też i w innych miejscach.

 

Gdzie zapłacimy myto?

Przy:

  1. Placu Wolności
  2. Sępoleńskiej
  3. Ks. Kreffta, Szkolnej
  4. Plac Zamkowym
  5. Zamkowej
  6. Gabrychów
  7. Staromiejskiej
  8. Starofarnej
  9. Rzeźnickiej
  10. Chojnickiej
  11. Okrężnej
  12. Spichlerznej
  13. Górnej
  14. Ks. Wryczy
  15. Murowej
  16. Tylnej
  17. Krótkiej
  18. Rycerskiej
  19. Rynkowej
  20. Studziennej
  21. Podgórnej
  22. Nowodworskiego
  23. Garbary
  24. St.Saganowskiego
  25. Świeckiej (do skrzyżowania z ul. Pocztową)
  26. Dworcowej
  27. Pocztowej

Dodatkowo w okolicach Starostwa Powiatowego pojawią się szlabany, tym samym wjazd na ten teren będzie ograniczony.

 

Ile zapłacimy?

Stawki nie są wysokie, o taki stan bardzo starał się Burmistrz Tucholi.

Ustalono, że przy wymienionych ulicach obowiązek ołat będzie się utrzymywał w godzinach pomiędzy 9:00, a 17-stą, od poniedziałku do piątku, czyli tak samo, jak dzieje się to zwykle w innych miastach i tutaj zaskoczenia nie ma, a jest nawet lepiej. Władze miasta wykonały też doskonały ruch, polegający na tym, że nie będzie stref parkowania w których obowiązywać będą różne stawki. Przykładowo, identyczne opłaty będą obowiązywały zarówno w strefie staromiejskiej jak i np. przy ulicy Świeckiej.

Zróżnicowanie opłat uzależnione będzie od czasu parkowania pojazdu przez kierowcę.

  • 1-dna złotówka za 30 minut
  • 2zł za godzinę
  • 2,40 za kolejną godzinę
  • 2,80 za trzecią godzinę .

Ważna informacją jest też ta, gdzie mowa jest abonamentach. Oznacza to, że mieszkańcy Tucholi będą mieli możliwość wykupienia abonamentu i parkowania pojazdu w miejscu, które wybiorą.

Abonament miesięczny będzie kosztem 30 złotych.

Jeżeli ktoś będzie chciał wykupić abonament na pół roku, musi w budżecie uwzględnić wydatek 150 zotych, a na rok 270 złotych.

 

Kto będzie egzekwował nowe zmiany?

To bardzo ważna informacja, ponieważ dokonano już wyboru firmy, która w razie naszej „wpadki” wyegzekwuje grzywnę. I ten wybór nie do końca może się podobać, ponieważ będziemy mieli do czynienia z korporacją obcą, ściślej amerykańską.

 

Cóż to za firma?

Jej nazwa jest dość skomplikowana i brzmi: Apcoa Parking Polska. Niech jednak nie zmyli nas dopisek „Polska”, prześwietlamy ją dla Państwa tutaj i teraz.

APCOA PARKING jest liderem na europejskim rynku parkingowym od prawie 50 lat. Rozpoczęła swoją działalność w Niemczech i Austrii w 1970 roku jako spółka zależna Airport Parking Corporation of America (APCOA). Organizacja ta została założona w Ohio w 1947 roku i została przejęta przez ITT Corporation w 1966 roku.

Od momentu powstania APCOA PARKING rozrosła się i obsługuje 13 krajów europejskich, wchodząc na kluczowe rynki, takie jak Wielka Brytania (1981), Włochy (1985), Holandia (1989), Polska (1998) i Belgia (1998). Poprzez przejęcie grupy EuroPark w 1999 roku, firma zbudowała obecność w Norwegii, Szwecji i Danii, podczas gdy inne znaczące przejęcia to Rhein-Main-Parkgaragen (Niemcy) w 1997 roku, IPI Antwerpen (Belgia) w 1998 roku, First Management Group (Wielka Brytania) w 2000 r. Perpetum Parking (Szwecja), Interpark (Norwegia) i Mobile-for NV (Belgia), wszystkie w 2006 r. W XXI wieku rozpoczął działalność w Szwajcarii (2005), Irlandii (2007) i Luksemburgu (2018).

W całej swojej historii APCOA PARKING rozwijał się organicznie dzięki partnerstwu sektora publicznego i prywatnego, ale także poprzez przejęcia. Obecnie zarządza ponad 1,4 mln powierzchni w ponad 9 000 lokalizacji w całej Europie. Firma intensywnie inwestuje w innowacje, aby stymulować dalszą ekspansję i realizować swoją wizję łączenia parkowania i mobilności.

Mówiąc krótko, mamy do czynienia z molochem z którym wszelkie polemiki będą trudne, ale…, korzystajmy z naszych, polskich praw!

Pochodzenie firmy już znamy, teraz sprawdźmy placówkę w Polsce, niech opowie o sobie sama…

APCOA Parking Polska zarządza infrastrukturą parkingową w miastach: parkingami i strefami płatnego parkowania, a także jest operatorem parkingów przy szpitalach, biurowcach, hotelach i centrach handlowych.

  • Planujemy, doradzamy w zakresie analiz, opracowania koncepcji pod kątem prawidłowej organizacji ruchu oraz doboru sprzętu technicznego uwzględniając specyfikę obiektu i oczekiwania Klienta.
  • Przygotowujemy sprawozdania finansowe oraz statystyki w oparciu o zainstalowany system parkingowy i system księgowy w celu zmaksymalizowania przychodów, zysków oraz optymalizacji kosztów wynikających z działalności parkingu.
  • Zajmujemy się dostawą, montażem oraz serwisem technicznym systemów parkingowych. W tym zakresie współpracujemy z najlepszymi austriackim i niemieckimi  producentami. Dostarczamy niezbędne materiały eksploatacyjne tj. bilety parkingowe, karty abonamentowe i inne.
  • Instalacja i obsługa systemu monitoringu parkingów w zapisie cyfrowym oraz udostępnienie Klientowi materiałów archiwalnych zarejestrowanych przez system monitoringu.
  • W celu zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego na terenie parkingu dostarczamy odpowiednie jego oznakowanie przy pomocy znaków pionowych i poziomych oraz wydzielamy miejsca dla osób niepełnosprawnych lub wyznaczonych przez Klienta. Dostarczamy system świetlny informujący o wolnych miejscach postojowych lub ich braku.
  • Zatrudniamy przeszkolonych pracowników wraz z nadzorem wykwalifikowanej kadry kierowniczej zapewniając obsługę klienta parkingu na najwyższym poziomie.
  • Zapewniamy usługi utrzymania porządku na powierzchni parkingu oraz na ciągach komunikacyjnych związanych z parkingiem przez cały rok.
  • Współpracujemy z renomowanymi agencjami ochroniarskimi w zakresie zespołu szybkiego reagowania.
  • Oferujemy usługi reklamowo – marketingowe. Proponujemy powierzchnie pod reklamę wielkoformatową, powierzchnie na szlabanach oraz nadruki na biletach parkingowych. Organizujemy akcje marketingowe mające na celu rozpowszechnienie parkingu.

Przewidując wszelkie polemiki, my również zastanawiamy się nad tym, dlaczego tucholski magistrat nie otrzymał korzystnej propozycji od którejś z polskich firm? A może takich zwyczajnie nie ma, a jeżeli są to zbyt kosztowne dla miejskiej kasy? O to warto zapytać radnych miejskich.

Podsumowując, mamy na terenie miasta już dwie firmy, których priorytetem jest przejmowanie parkingów, niestety, w każdym z tych przypadków mamy do czynienia z obcym kapitałem i warto o tym pamiętać, ponieważ podobne sytuacje dotyczą elektrowni, wodociągów, a nawet zasobów wody pitnej, usług pocztowych, telefonii i wielu innych kluczowych dla istnienia państwa sektorów! Dobra zmiana? Niestety, nie…

 

Uprzywilejowani?

Są tacy, ale ich lista powinna zostać skorygowana.

W założeniach zwolnione z opłat będą pojazdy służb miejskich, służb technicznych, pojazdy osób niepełnosprawnych, dostawcy towarów – w trakcie rozładunku, taksówkarze w oczekiwaniu na pasażera bądź w trakcie rozliczania się z nim.

Kompletnie zapomniano o mediach, które wielokrotnie w ciągu dnia muszą gdzieś zaparkować, aby móc wykonać swoją pracę ( kilogramy sprzętu), zapomniano również o wyznaczeniu miejsc parkingowych dla autokarów. Zakładamy, że takie miejsca znajdą się w okolicach dworca PKP, ale to tylko spekulacje.

Poddajemy pod przemyślenia.


(mrf.)

Źródła:

apcoa.pl

apcoa.com