„Bezpieczny przejazd – Szlaban na ryzyko” pod takim hasłem PKP Polskie Linie Kolejowe organizują każdego roku w wakacje akcję, w którą włączają się kujawsko-pomorscy policjanci. Głównym jej celem jest uświadomienie użytkowników dróg o zagrożeniach wynikających z niezachowania szczególnej ostrożności na przejazdach kolejowych oraz na tzw. dzikich przejściach, a tym samym utrwalić nawyk zatrzymywania się przed każdym z nich i przechodzenia przez tory w miejscach do tego przeznaczonych.
Wciąż wielu sądzi, że czerwone światło przed przejazdem kolejowo-drogowym jest tylko ostrzeżeniem, a nie kategorycznym zakazem wjazdu na tory. Większość osób nawet nie wie, jak wygląda droga hamowania rozpędzonego pociągu i jakie konsekwencje niesie za sobą nieprzestrzeganie przepisów w rejonie przejazdów. Dlatego kujawsko-pomorscy policjanci włączają się w akcję „Bezpieczny przejazd – Szlaban na ryzyko”, której głównym założeniem jest podniesienie świadomości wszystkich uczestników ruchu drogowego.
W czasie działań zorganizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe, policjanci wraz z funkcjonariuszami SOK i pracownikami kolei, w każdy wakacyjny piątek będą uświadamiali mieszkańców o zagrożeniach wynikających z niezachowania szczególnej ostrożności na przejazdach kolejowych oraz na tzw. dzikich przejściach. Działania mają na celu uświadomienie zarówno kierującym pojazdami, jak i niechronionym uczestnikom ruchu drogowego, jakie zagrożenia niesie za sobą nieprzestrzeganie przepisów w rejonie przejazdów kolejowo-drogowych.
Działania są prowadzone cyklicznie i mają za zadanie utrwalić użytkownikom dróg m.in. nawyk zatrzymywania się przed każdym przejazdem i przechodzenia przez tory w miejscach do tego przeznaczonych, a co za tym idzie zwiększenie bezpieczeństwa.
Kierujący pojazdem obowiązany jest:
- – zachować szczególną ostrożność zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd;
- – przed wjechaniem na tory upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy oraz podjąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza wtedy, gdy przejrzystość powietrza jest zmniejszona;
- – prowadzić pojazd z taką prędkością, aby móc go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd;
- – w razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym niezwłocznie usunąć go z torowiska, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.
Kierującemu pojazdem zabrania się:
- – objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
- – wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
- – wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
- – omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.
Autor: podkom. Remigiusz Rakowski
Publikacja: Kamila Ogonowska
KPP Tuchola