Co najmniej sześć par pociągów za rok zacznie kursować na dwóch trasach kolejowych – z Brodnicy do Rypina i z Laskowic Pomorskich do Wierzchucina. Samorząd województwa, który jest organizatorem pasażerskich przewozów kolejowych w regionie, wybierze wkrótce przewoźnika do obsługi tych tras. Pasażerowie podróżować będą nowoczesnymi pociągami. Skorzystają również z nowej infrastruktury kolejowej w Brodnicy i Rypinie, zmodernizowanej przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK).
– Konsekwentnie przywracamy regionalne połączenia kolejowe. Wiemy, że nasze starania, decyzje i praca nad przywracaniem połączeń jest dobrze przyjmowana przez mieszkańców i podróżnych. I nie tylko do Ciechocinka można będzie znowu dojechać koleją. Do Rypina regionalne pociągi osobowe wrócą po 25 latach przerwy. Cieszę się, że z naszej oferty będą mogli skorzystać również pasażerowie podróżujący do Wierzchucina – mówi marszałek Piotr Całbecki.
Dwie oferty
Samorząd województwa ogłosił dwa przetargi na regionalne kolejowe przewozy pasażerskie, które będą realizowane na liniach nr 33 (Brodnica – Rypin) i 208 (Laskowice Pomorskie – Wierzchucin). Do każdego postępowania propozycje cenowe złożyło dwóch potencjalnych wykonawców – Arriva RP i czeski Leo Express. Obecnie trwa analiza ofert.
Brodnica – Rypin (z możliwością wydłużenia do Grudziądza i Torunia):
- Arriva RP sp. z o.o. – 28,11 zł/km,
- Leo Express – 45,83 zł/km
Laskowice Pomorskie – Wierzchucin (z możliwością wydłużenia do Grudziądza i Chojnic):
- Arriva RP sp. z o.o. – 31,41 zł/km,
- Leo Express – 49,61 zł/km.
Wyłonieni w przetargu wykonawcy będą mieli ponad rok na przygotowanie się do realizacji zadań.
Bilet za złotówkę
Pociągi wyjadą na tory w grudniu 2026 roku i będą kursować do 2030 roku. W tym okresie na odcinku Brodnica – Rypin ma jeździć od 6 do 12 par pociągów na dobę, a na odcinku Laskowice Pomorskie – Wierzchucin od 6 do 8 par.
Obsługa połączeń będzie realizowana przez zespoły trakcyjne, autobusy szynowe i wagony doczepne wyposażone w klimatyzację, toaletę dostosowaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i miejsca do przewozu minimum czterech rowerów. Wiek pociągów nie przekroczy dwudziestu lat.
Przez pierwszy miesiąc przewozów (od 13 grudnia 2026 r. do 17 stycznia 2027 r.) na obu odcinkach za bilet podróżni zapłacą złotówkę. Dla pasażerów, którzy ukończyli 65 lat przez cały okres obowiązywania umów (do 2030 roku) bilety na przejazd będą kosztować tylko 4 złote.
(red.)
fot. Tomasz Czachorowski/eventphoto.com.pl dla UMWKP