UWAGA! Kontrole umów na odbiór odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkałych

Estimated read time 3 min read

PRZYPOMINAMY!


Właściciele nieruchomości niezamieszkałych oraz  przedsiębiorcy MAJĄ OBOWIĄZEK ZAWRZEĆ UMOWĘ NA ODBIÓR ODPADÓW KOMUNALNYCH

  1. Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, lecz powstają odpady komunalne, zobowiązani są do zawarcia indywidualnych umów cywilno-prawnych na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z przedsiębiorcą wpisanym do rejestru działalności regulowanej.
  2. Obowiązek ten dotyczy każdego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, w wyniku której powstają odpady komunalne (lokale/punkty handlowe, lokali gastronomicznych, obiekty użyteczności publicznej, zakłady rzemieślnicze/produkcyjne/usługowe itp.) a także właściciela nieruchomości o funkcji rekreacyjnej, który nie złożył deklaracji  o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi do Burmistrza Tucholi
  3. W sytuacji, gdy nieruchomość posiada dwie części tj. przeznaczoną na cele mieszkaniowe oraz przeznaczoną na działalność gospodarczą, właściciele nieruchomości powinni:
  • uiszczać do gminy opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi – za część dotyczącą nieruchomości zamieszkałej, zgodnie ze złożoną do Burmistrza Tucholi deklaracją o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
  • zawrzeć z podmiotem uprawnionym dodatkową umowę na odbiór odpadów komunalnych – na część nieruchomości niezamieszkałej (na której prowadzona jest działalność gospodarcza).

 

Uwaga! Obowiązek zawarcia umowy na odbiór odpadów spoczywa na prowadzącym w danym lokalu działalność i wytwarzającym odpady, chyba, że umowa najmu stanowi inaczej.

Niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego z odpadami komunalnymi z nieruchomości niezamieszkałej.

 

  1. Gmina Tuchola prowadzi ewidencję umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ustawy.
  2. Właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do udokumentowania posiadania umowy na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych poprzez okazanie umowy i dowodów uiszczania opłat za te usługi.

 

Uwaga! Brak posiadania aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych, skutkować będzie:

  • nałożeniem kary grzywny,
  • wszczęciem postępowania nakazującego wykonanie tego obowiązku decyzją administracyjną na podstawie art. 5 ust. 7 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

 

Każdy właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązany jest  do segregacji odpadów komunalnych wg następujących frakcji: papier, metale, tworzywo sztuczne, szkło, odpady opakowaniowe wielomateriałowe, bioodpady i popiół.

 

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r., poz. 399)

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Tuchola (Załącznik do uchwały Nr XXXVIII/277/21 Rady Miejskiej w Tucholi z dnia29 października 2021 r.)


(red.)

Mat. BiP Tuchola

Fot. mrf.

Powrót do NEWSROOMU

Administrator zaprasza