Bransoletki ratują życie i dają poczucie bezpieczeństwa. Program realizuje Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu (ROPS) z partnerami. Z Powiatu Tucholskiego są to: Gmina Cekcyn, Gmina Kęsowo i Gmina Lubiewo. Informacje można uzyskać pod numerem telefonu 56 657 14 69 lub mailowo: teleopieka@rops.torun.pl.
Ratują w sytuacjach zagrożenia i dają poczucie bezpieczeństwa. Jeszcze w tym roku do mieszkańców 78 gmin i miast Kujawsko-Pomorskiego trafi 3 tysiące bransoletek życia. Część partnerów rozpoczęła już rekrutację uczestników, wkrótce ruszą kolejne. Koordynatorem programu jest marszałkowski Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu (ROPS). Informacje o realizatorach i danych kontaktowych można uzyskać pod numerem telefonu 56 657 14 69 lub mailowo:
teleopieka@rops.torun.pl.
-W obliczu epidemii to właśnie seniorzy, głównie ci mieszkający samotnie, szczególnie dotkliwie odczuwają izolację. Obsługa bransoletek jest bardzo prosta, a poczucie bezpieczeństwa, jakie one dają, bezcenne. Cieszę się, że partnerstwo w ogólnowojewódzkim systemie opiekuńczym zadeklarowało blisko osiemdziesiąt samorządów. To właściwa odpowiedź na obecne wyzwania, a także na oczekiwania środowisk seniorskich – przekonuje marszałek Piotr Całbecki.
Wdrożonym pilotażowo opiekuńczo-ratunkowym systemem teleopieki domowej – na który składają się mobilne urządzenia do szybkiego przywoływania pomocy oraz działające 24 godziny na dobę centrum operacyjne – obejmujemy obecnie 210 osób. Zważywszy na sygnalizowane potrzeby, to zdecydowanie za mało. Podlegający marszałkowi województwa ROPS rozszerzył w tym roku program, dzięki czemu opieką obejmiemy na początek 3 tysiące osób (z opcją poszerzenia w przypadku większego zainteresowania). Zainteresowane osoby mieszkające na terenie gmin i miast, które zadeklarowały chęć udziału w przedsięwzięciu, mogą zgłaszać się bezpośrednio do realizatorów. Lista realizatorów.
W kwietniu rekrutacje rozpoczęło dziewięcioro partnerów. Zainteresowani udziałem w programie mogą zgłaszać się telefonicznie bądź mailowo:
- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Bydgoszczy: (52) 325 44 35 lub 885 905 375; teleopieka@mopsbydgoszcz.pl
- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Chełmnie: (56) 686 84 37; sekretariat@mops.chelmno.pl
- Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Grudziądzu: (56) 696 87 66 lub (56) 696 87 67; pomoc@mopr.grudziadz.pl
- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Inowrocławiu: (52) 356 22 34 lub (52) 356 22 64; efs@mopsinowroclaw.samorzady.pl
- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kęsowie: (52) 334 41 33; gops@kesowo.pl
- Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Nakle nad Notecią: 575 669 118, 575 662 593 lub 530 818 864; sekretariat@mgops.naklo.pl lub barbara.jaskiewicz@mgops.naklo.pl
- Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Toruniu: (56) 611 89 40; teleopieka@mopr.torun.pl
- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Wąbrzeźnie: (56) 689 04 16, (56) 689 04 03; lamanska@mops.wabrzezno.com
- Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie we Włocławku: (54) 423 23 45; analizy@mopr.wloclawek.pl lub a.zielinska@mopr.wloclawek.pl
Nabory uczestników w maju zapowiedzieli kolejni realizatorzy, m.in. gminy Bobrowo (w powiecie brodnickim), Kikół (powiat lipnowski), Koronowo (w powiecie bydgoskim), Osiek (powiat brodnicki), Rogowo (powiat rypiński) i Strzelno (w powiecie mogileńskim). Więcej informacji wkrótce na www.kujawsko-pomorskie.pl. Bransoletki trafią do seniorów po zakończeniu trwającego obecnie postępowaniu przetargowego. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020.
Uzupełnieniem programu będzie wsparcie sąsiedzkie – pakiet usług pomocowych dla seniorów, świadczonych przez osoby mieszkające w najbliższym sąsiedztwie. Takie osoby będą wspierać seniorów w nauce obsługi bransoletek oraz pomagać w robieniu zakupów i porządków w domu, przygotowywaniu posiłków, płaceniu rachunków, dotarciu do lekarza, załatwianiu spraw urzędowych.
Bransoletki ratują życie seniorów w Kujawsko-Pomorskiem
Osiemdziesięcioletnia pani Halina jest jedną z osób objętych programem pilotażowym. Mieszka sama. We wrześniu poczuła się nagle bardzo źle i wcisnęła przycisk SOS na swojej bransoletce. Pracownik telecentrum operacyjnego przeprowadził z nią krótki fachowy wywiad, uzyskane informacje zestawił z danymi o zdrowiu pani Haliny, znajdującymi się w zasobach systemu – i natychmiast podjął decyzję o wezwaniu pogotowania ratunkowego. Z rozpoznaniem udaru mózgu pacjentkę odwieziono do szpitala. Dzięki szybkiej akcji ratunkowej skutki udaru zredukowano do minimum i szybko mogła wrócić do domu.
Pan Aleksander ma 85 lat. Trafił do programu z założeniem, że w razie zagrożenia nie zostanie sam. W październiku ubiegłego roku w swoim mieszkaniu stracił przytomność i upadł. Centrum operacyjne otrzymało sygnał o upadku i bezzwłocznie podjęło próbę kontaktu. Ponieważ pan Aleksander nie odpowiadał, wezwano pogotowie powiadamiając jednocześnie opiekuna, który pojawił się z zapasowymi kluczami do mieszkania i wpuścił ratowników. Pacjent, w dobrym stanie, wrócił ze szpitala po kilku dniach.
(red.)
https://kujawsko-pomorskie.pl/biuro-prasowe/informacje-prasowe/37061-3-tysiace-bransoletek-trafi-do-seniorow-ruszyla-rekrutacja