Inwestujący marszałek niczym Lenin, jest wieczny? Albercik! Wychodzimy! (felieton)

Estimated read time 11 min read

Powiat Tucholski to głębokie peryferia, ten fakt w świadomości pana marszałka województwa pozostaje bezsporny. O powodach nie trzeba chyba przypominać, mówiliśmy o tym tak wiele razy, że powtarzanie historii ze słynnym stowarzyszeniem SOS w tle, które go obraziło, mija się z celem.

Należy sobie uświadomić fakt, że wojewódzka cywilizacja sięga najdalej do Świecia. Lokalni włodarze naszego powiatu czasami łamią ten nabyty stereotyp, lobbując dla swoich inwestycji i robią to dobrze. Na wyróżnienie zasługuje operatywność w tej materii wójta gm. Kęsowo, który nigdy się nie poddaje i realizuje cele na korzyść swojej gminy. Podobnie jest z gminą Gostycyn, gdzie od czasu do czasu pojawiają się inwestycje pod egidą marszałka, jako „trzecia noga”.

A w Tucholi? Cóż, od czasu przejęcia lokalnego muzeum, które w rzeczywistości stało się „żywym skansenem”, nic się nie  dzieje.

Określając sytuację dosadnie, mamy prawo czuć się, że jesteśmy w zainteresowaniu Torunia gdzieś pomiędzy wódką i nie do końca świeżą zakąską. Co jeszcze ciekawsze, pan marszałek nie ma w swoim centrum zainteresowania nawet swoich włości na naszym terenie, o czym przekonują się protestujący, „niewdzięczni mieszkańcy” pobliskiego Bladowa, gdzie wojewódzka 240-stka woła o pomstę do nieba, a nawet dalej.

Słowem, przyglądając się lokalnej rzeczywistości, to chyba właśnie stolicę Borów Tucholskich przeniesiono nam do Śliwic, które w chwili otrzymania praw miejskich przejmie wszystko. Skąd ten osąd? Ta wieś odkuwa się właśnie po „wiekach” zaniedbań poszczególnych starostów, ale od kiedy wprowadziła swojego człowieka na stanowisko, zmienia się każdego dnia.

Tak, to zazdrość i beznadzieja dla nas, a radość dla mieszkańców gm. Śliwice. Gratulujemy!

Można by się zdziwić, że obecny starosta będzie chciał pewnie aspirować do reelekcji i ma na to szansę, ale tylko szansę, bo kolejne wybory będą dla niego wyjątkowo mordercze i nie pomogą żadne wprowadzane na ten teren obce media, cieszące się chwilowym poparciem niektórych samorządowców i kompletną obojętnością mieszkańców.

Jak łatwo wywnioskować, panu marszałkowi nasze lokalne piekiełko „zwisa luźnym kalafiorem” i nie ma ochoty się w nie  angażować, chyba że zmienią się warunki polityczne i Koalicja Obywatelską wraz z Eurokołchozem, strawią „plagi” wprost z USA. A tak się stanie, to już jest tylko kwestią czasu.

Unia tonie, a wraz z nią zatoną wszystkie unijne inwestycje. Jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki znikną dotacje. Wielkie tablice przy zrealizowanych za nasze pieniądze inwestycjach, choć twierdzi się, że to za środki unijne, pokryje kurz, a potem rdza. Zapłaciliśmy za nie i ciągle płacimy likwidacją: fabryk, kopalń, hut, cementowni, cukrowni itd.

Od lat ostrzegamy samorządowców, że nadejdzie taki dzień, że kurek z pieniędzmi zostanie zakręcony i pięknego dnia obudzą się oni ze środkami tylko z podatków mieszkańców. Co wtedy? Pozostanie stworzenie straży miejskich, gminnych, kupno radarów i kasowanie krnąbrnych kierowców, bo są najłatwiejszym łupem.

Urząd Marszałkowski zachłystuje się liczbami i zaplanowanymi inwestycjami, prócz tego inwestuje w jacht, kupno nieruchomości w Brukseli itd. Co na to Sejmik, co na to samorządowcy województwa? Burzą się jednostki, ale to opozycja, a teraz jest moda na jej wyduszenie, najlepiej gołymi rękoma.

Toruń ma wielkie plany związane z inwestycjami drogowymi, chwali się, że wyda na ten cel magiczne pół miliarda, czego…, dukatów, euro, nie, złotówek! To dużo? Cóż…, to tak abstrakcyjna dla przeciętnego człowieka kwota, że trudno ją sobie nawet wyobrazić. W rzeczywistości to kropla w oceanie potrzeb.

Co w takim razie powstanie za te pieniądze?

Pół miliarda złotych zabezpiecza w tym roku samorząd województwa na modernizację sieci kujawsko-pomorskich dróg. Środki te pozwolą utrzymać dobre tempo realizacji inwestycji – ponad 100 kilometrów rocznie. Rozpoczną się też kolejne oczekiwane przez mieszkańców zadania związane z budową obwodnic, rond i oświetlonych przejść dla pieszych – powiada Urząd. A jak to się ma do naszej, tucholskiej obwodnicy – widmo? Nijak, przestano nawet o niej wspominać!

Referuje Zarząd Dróg Wojewódzkich.

 

Dokończymy największe inwestycje

 

Największa pula – ponad 300 mln złotych – trafi na kontynuację rozpoczętych w poprzednich latach inwestycji, które realizujemy wykorzystując pozyskane środki zewnętrzne – Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-27 i środki rządowe:

 

  • przebudowa drogi wojewódzkiej nr 563 Rypin – Żuromin – Mława na odcinku Rypin – Stępowo-granica województwa (etap I i II), długości 14 km, powiat rypiński
  • modernizacja drogi wojewódzkiej nr 268 Brzezie-Brześć długość 10 km, powiat włocławski
  • budowa II etapu obwodnicy Mogilna w ciągu DW nr 254, długość 1,6 km, powiat mogileński.

 

Uruchomimy również szereg nowych inwestycji, m.in.:

 

  • rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 551 na odcinku Strzyżawa – Nowy Dwór dł. 3,2 km, powiat bydgoski
  • rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 244, ul. Jastrzębia w Żołędowie dł. 3,3 km, powiat bydgoski
  • rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 299, ul. Piasta w Gniewkowie, dł. 1 km, powiat inowrocławski
  • budowa obwodnicy Trląga (powiat inowrocławski) dł. 2,8 km
  • rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 244 polegająca na wykonaniu ścieżki rowerowej i chodników na odcinku Aleksandrowo – Strzelce Górne
  • rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 255 na odcinku Rzadkwin – Bławaty od km, dł. 3 km, powiat mogileński.

 

Zrealizujemy kolejne zadania z marszałkowskiego programu eliminowania miejsc niebezpiecznych. Na ten cel wykorzystamy również Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-27. Pomogą one wybudować m.in.:

 

  • rondo na DW nr 255 w miejscowości Broniewice, powiat inowrocławski,
  • rondo na DW nr 534 w Golubiu-Dobrzyniu, powiat golubsko-dobrzyński,
  • rondo na DW nr 255 w miejscowości Rzadkwin, powiat mogileński,
  • rondo na połączeniu DW nr 558 i 562 w miejscowości Dyblin, powiat lipnowski,
  • rondo na DW nr 244 w miejscowości Żołędowo, powiat bydgoski.

 

Ponadto kontynuować będziemy na szeroką skalę program odnowy nawierzchni dróg wojewódzkich. Prace łączymy m.in. z wykonywaniem poboczy, wymianą oznakowania, budową zatok i peronów autobusowych. Tego typu modernizacje zaplanowaliśmy m.in. na:

 

  • DW nr 543 na odc. Mileszewy – Wichulec, dł. 5 km, powiat brodnicki
  • DW nr 243 na odc. Więzowno – Koronowo, dł. 2,6 km, powiat bydgoski
  • DW nr 244 na odc. Aleksandrowo – Strzelce Górne, dł. 1,5 km, powiat bydgoski
  • DW nr 554 na odc. Sierakowo – Kowalewo Pomorskie dł. 1,9 km, powiat golubsko-dobryński
  • DW nr 554 w Kowalewie Pomorskim, dł. 2 km, powiat golubsko-dobryński
  • DW nr 538 na odc. Łasin – Goczałki, dł. 5,8 km, powiat grudziądzki
  • DW nr 252 na odc. Dziennice – Pławinek, dł. 2,3 km, powiat inowrocławski
  • DW nr 412 na odc. Przedbojewice – Rożniaty, dł. 2,5km, powiat inowrocławski
  • DW nr 541 na odc. granica województwa – Turza Wilcza, dł. 6,5 km, powiat lipnowski
  • DW nr 558 na odc. Lipno – Kłokock, dł. 5,2 km, powiat lipnowski
  • DW nr 557 na odc. Kobrzyniec – Janiszewa, dł. 6km, powiaty lipnowski i rypiński
  • DW nr 562 w Kamienicy, dł. 2 km, powiat lipnowski
  • DW nr 262 na odc. Dzierzążno – Procyń, dł. 4,3 km, powiat mogileński
  • DW nr 254 na odc. Dąbrowa – Wiecanowo, dł. 4 km, powiat mogileński
  • DW nr 266 na odc. Piotrków Kujawski – Wójcin, dł. 2,5 km, powiat radziejowski
  • DW nr 560 na odc. Dylewo – Zakrocz, dł. 0,5 km, powiat rypiński
  • DW nr 189 na odc. Sypniewo – Zakrzewska Osada dł. 4 km, powiat sępoleński
  • DW nr 242 na odc. Runowo – granica województwa, dł. 5,9 km, powiat sępoleński
  • DW nr 241 na odc. Sępólno – Świdwie, dł. 3 km, powiat sępoleński
  • DW nr 272 na odc. Świecie – Laskowice, dł. 3  km, powiat świecki
  • DW nr 240 na odc. Błądzim, dł. 0,4 km powiat świecki
  • DW nr 240 na odc. Rykowisko – Błądzim, dł. 2,8 km, powiat świecki
  • DW nr 569 na odc. Małszyce – Łążynek, dł. 3 km, powiat toruński i golubsko-dobrzyński
  • DW nr 499 na odc. Ostaszewo – Sławkowo, dł. 3,2 km, powiat toruński
  • DW nr 649 na odc. Pluskowęsy – Kiełbasin, dł. 2 km, powiat toruński
  • DW nr 258 na odc. Dzikowo – Osiek n. Wisłą, dł. 2 km, powiat toruński
  • DW nr 237 na odc. Kamienica – Pruszcz, dł. 3km, powiat tucholski
  • DW nr 241 na odc. Wieszczyce – Pamiętowo, dł. 3 km, powiat tucholski
  • DW nr 534 na odc. Obwodnica Wąbrzeźna, dł. 7,8 km, powiat wąbrzeski
  • DW nr 551 na odc. Orzechowo – Ryńsk, dł. 3,1 km, powiat wąbrzeski
  • DW nr 270 na odc. Milżyn – Skaszyn, dł. 3,250 km, powiat włocławski
  • DW nr 270 na odc. Izbica Kujawska – granica województwa, dł. 4,7 km, powiat włocławski
  • DW nr 269 na odc. Izbica – Chotel, dł. 2, 5 km, powiat włocławski
  • DW nr 269 na odc. granica województwa – Chodecz, dł. 3 km, powiat włocławski.

 

Kolejne obwodnice do budowy

 

Zabezpieczamy też środki na kontynuację prac nad marszałkowskim programem budowy obwodnic. Oprócz kolejnych prac budowlanych przy obwodnicy Mogilna planujemy między innymi ogłosić przetarg na budowę obwodnicy Trląga w ciągu drogi wojewódzkiej nr 255 oraz obwodnicę Brodnicy w ciągu drogi wojewódzkiej nr 544. Uruchomienie postępowań jest uzależnione od uzyskania niezbędnych zezwoleń. Przy kolejnych zadaniach kontynuować będziemy prace nad dokumentacją.

 

Wracają przydrożne aleje

 

Na nowe zadania z programu odtwarzania przydrożnych alei trafi 1,5 mln złotych. Środki te pomogą odbudować drzewostan m.in. wzdłuż zmodernizowanej drogi wojewódzkiej nr 266 łączącej powiat aleksandrowski i radziejowski. W poprzednich latach szereg nasadzeń zrealizowaliśmy wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 553 Toruń-Wybcz oraz przy zmodernizowanych trasach nr 254 z Brzozy do Barcina oraz nr 548 ze Stolna do Wąbrzeźna.

 

Poprawiamy bezpieczeństwo

 

Kontynuujemy prace związane z doświetlaniem przejść dla pieszych. Cały pakiet zadań obejmuje doświetlenie 249 przejść dla pieszych oraz 27 przystanków zlokalizowanych w całym regionie.

 

Część zadań związanych z poprawą bezpieczeństwa będziemy realizować na podstawie porozumień z samorządami lokalnymi lub w ramach Drogowej Inicjatywy Samorządowej. W oparciu o ten program m.in. dokończymy budowę chodników i kładki wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 546 w miejscowości Zławieś Mała.

 

Bieżące utrzymanie dróg wojewódzkich pochłonie 80 mln złotych.

 

Rekordowe wydatki

 

Na wojewódzki program modernizacji dróg wojewódzkich na najbliższe lata przeznaczamy ponad  2 miliardy złotych. W ramach Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza 2021-2027 (FEdKP 2021-2027) na inwestycje drogowe, w tym m.in. nasz regionalny program budowy obwodnic, przeznaczamy 136 mln euro. Na część zadań związanych z rozbudową infrastruktury drogowej wykorzystamy też zdobyte dofinansowanie centralne (ok. 170 mln zł na obwodnice i około 450 mln zł na rozbudowę innych dróg).

***

Wiał, wiał, wiał…

 

Piękna propaganda, naprawdę, wspomniane urzędy mają znakomite piony propagandowo-prasowe, warto uchylić kapelusza dla kunsztu tych ludzi, świetna robota. Uczcie się amatorzy z jednostek samorządowych, wasze strony www wieją nudą i lenistwem!

Do rzeczy…

 

Z zapisów tych wynika jednak, że nasz powiat otrzyma okruszki z pańskiego stołu, będą nimi wspomniane:

  • DW nr 237 na odc. Kamienica – Pruszcz, dł. 3km, powiat tucholski
  • DW nr 241 na odc. Wieszczyce – Pamiętowo, dł. 3 km, powiat tucholski

Dadzą Państwo wiarę? Sześć zasmarkanych kilometrów dróg, to kpina! Chyba rzeczywiście dawny starosta tucholski, pan Wegner wiedział co robi, że chciał nas wyprowadzić z tego województwa, a wprowadzić tam gdzie nasze miejsce, pod kuratelę Gdańska.

Cóż, obecny marszałek jest niczym Lenin, wieczny i przewidywalny, ma zawsze te same priorytety terytorialne, tzn. do Świecia i Sępólna włącznie, bo o „dzikich polach” powiatu tucholskiego nie musi pamiętać, ten zadowoli się sześcioma kilometrami zmodernizowanych dróg.

Żyjemy w Matrixie, a jego władcą jest SI, jako „Jaskiniowcy z Borów” nie łapiemy się na wiatr zmian. Wielka Unia ma dla nas inne zadanie, mamy stać się skansenem,  założyć siermięgi i wrócić do lasów, tam będziemy bawili unijnych turystów, a oni dla swojej radości będą nam rzucali banany i…dropsy.

Świetlana, ekologiczna przyszłość przed nami.

„Albercik, wychodzimy…!”.

 


Mariusz R.Fryckowski

Fot. wstępna: Pavel Zhukov / Wikipedia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Powrót do NEWSROOMU

Administrator zaprasza